torsdag 4 september 2014

Semester & mycket tågresande!

Nu har det varit mycket att göra det senaste! Vi har hunnit se endel städer, letat gardiner, vandrat runt i London, fått internet och tv (äntligen!) och börjar väl känna mig lite mer hemmastadd här nu. Vädret har varit lite blandat med endel regniga dagar, men för det mesta faktiskt rätt varmt och strålande solsken! 

Sandra kom och hälsade på från söndag till onsdag, och vi åkte alla tre till en stad som heter Reading i måndags. Det regnade ganska rejält nätan hela dagen, men staden var fortfarande väldigt fin och helt klart värt ett besök. Röd-orangea tegelbyggnader överallt och massa restauranger - bland annat Jamie Olivers italienska restaurang, vilket gjorde att dela stället liksom fick en liten medelhavskänsla med en bro över ån och blommor överallt. Det fanns ett stort shopping centre, och dom hade en gardinaffär! Som jag letat efter gardiner, haha! Men det var för svårt att välja några i slutändan ändå, vi hittade affären så sent på eftermiddagen att dom skulle precis stänga, och jag ville kolla lite på gardinerna innan jag bestämer mig för vilka, hehe.. Efter det fikade vi lite, och åkte hemmåt igen!




Här i Reading hade dom även lite karuseller och en minigolfbana med dinosaurier.

Igår vandrade vi runt lite i London innan Sandra skulle till sitt tåg, vi måste nog sett lite vilsna ut för en liten gumma kom fram till oss och började prata, på svenska! Visade sig att hon bott här välidigt länge och tyckte det var jättekul att hon hittade oss där, hon ville visa oss runt till alla svenska cafer och affärer samt Svenska kyrkan. Det var jättefint överallt, och det blev liksom en liten kul spontan grej av det hela!
Efter fikandet skulle Sandra med sitt tåg, vi tackade för oss och sa hejdå till gumman som varit en väldigt bra guide genom området, och sedan åkte jag och Julia till Brighton - också en rätt spontan grej, men tänkte att det är ju inte så långt, och jag ville ju gärna dit igen och kolla lite eftersom jag var på språkresa där en gång, ca 8 år sedan. 

Det var jättemysigt i Brighton, precis sm jag kom ihåg det, och varmt blev det med! Vi gick till stranden och kollade på stenarna (ingen sandstrand där, bara stenar) och man kunde sitta i eftermiddagssolen och lyssna på all musik från piren. Vi åt lite middag där också, sedan tillbaka till London - en lite längre tågtur än beräknat då det hade blivit lite tekniskt fel någonstans på en station. Men efter ett tag kom vi äntligen fram! Vi gick då direkt vidare till tåget hem till Woking (eller rättare sagt, sprang runt som yra hönor och letade efter rätt tunnelbana, sedan tåget). Vi var nog trötta för det kändes som vi inte hittade någonting, haha. Men tillslut kom vi rätt och var påväg hem. Då fick vi tekniskt fel på tåget istället, och fick vänta på någon station medans dom fixade felet. Det löstes relativt fort ändå som tur var! Vi kom hen vid kl 22, rejält trötta vid det laget, haha!  Men en händelserik dag, och kul att vara ute och röra på sig lite :)

 Det var soligt i Brighton, och väldig kontrast mellan städerna - inga röda tegelstenar här!









 Stranden i Brighton :)

Idag ska vi bara ta det lugnt, känns som vi bara är ute och åker! Vi kanske går till shopping centret och kollar lite, inte för att man behöver köpa något just nu, men alltid kul att kolla runt lite. Gå och fika lite med kanske? Vi har hittat en hemsida som skriver om det bästa kaffet i England, så vi provar lite olika cafén dom nämnt, många av dom ligger i London men det kanske finns något här ute med. Det är ju visserligen bara ca 25 minuters tåg in till London, men det kostar väldigt mycket, så man får vara lite sparsam med tågbiljetterna. Det är för övrigt sant som jag hört en gång för länge sedan, att efter en dag i London är man vädligt smutsig i näsborrarna! Det kan inte vara hälsosamt i längden...

Jag tror att något projekt vi funderar på just nu är att kanske hitta något ridcenter i närheten, och kanske ska åka till en nationalpark till innan skolan börjar. Nästan bara 1 vecka kvar nu tills orientation week, och typ bara 2,5 veckor tills Jared är här med, jag längtar! :)

Nu är det dags att köra igång dagen tror jag, kanske får bli en fika :) Jag uppdaterar mer snart, hoppas allt är bra hemma! Kram





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar