tisdag 7 oktober 2014

Vackra höstfärger, träning och studier

Då ska hårdträningen köras igång! Ut och springa, styrketräna osv. Vill komma i bättre form så jag kan få ut mer av ridningen, känner att jag tappat endel under dessa åren jag inte ridit.. Man inser inte hur vältränad man är/var förrens man har tagit en paus! Visst kunde man få träningsvärk lite då och då även när man var igång, men detta känns så sjukt konstigt nu haha - i mitt huvud är jag där jag slutade innan pausen, men min kropp är liksom inte riktigt där längre hehe, så måste ta i med hårdhandskarna nu och komma igång! Folk underskattar så lätt hur mycket träning och styrka ridning och hästarbete egentligen är. Jag känner mig just nu som en liten fis! Kan inte ens få in bogen ordentligt på rakt spår utan att mina lår krampar haha. Men ett steg i taget, bygga upp och kämpa på! :)

Sitter visserligen just nu med ett glas rött, har precis gjort en lasagne som är i ugnen. Men jag har haft uni både igår och idag, det är långa dagar och en bit att pendla (även om det inte är lika långt som det var från Melbourne till Ballarat). Man blir lite trött av all koncentration med, så jag har helt enkelt gett mig själv ledigt mån-tisdagar. 

Dags för unisnack! Uni går bra, jag känner mig riktigt pepp! Det är just för tillfället mestadels repetition för mig, men jag gillar ju ämnena så det gör inget, jag kan liksom förbättra det jag redan gjort en gång - lite "fine tuning". Det går snabbt framåt, känns att det är högre nivå på sakerna nu.

Måndagarna är "jobbigast". Börjar med statistics och sannorlikhetslära, detta inför vårat arbete inom "Hazards modelling and risk assessment" - vi måste kunna räkna ut hur stor sannorlikheten är att en vulkan ska få utbrott till exempel, måste därför kunna alla formler, så läraren bestämde sig för att gå igenom allt under några veckor nu så vi alla är på samma ruta. 
Efter detta har vi "Geomechanics i 6 timmar" uppdelat i två: "Soil mechanics", detta ämnet är faktiskt helt ok, vi ska skriva en företagsrapport (technical report) inom ingenjörsgeologi och just nu är det mest introduktion (kommer nog trappas upp snart dock); och "Rock mechanics", som är precis vad det låter som: Structurgeologi och fysik - för att kunna räkna ut hur starka olika material är (stenar och bergarter då i vårt fall). Mycket högre nivå än vad det var i min undergrad, men ändå saker som jag känner igen änsålänge - det betyder dock inte att det är lätta saker, det är väldigt krångliga uppgifter och uträkningar, och läraren är supersmart (ibland är det svårt att få logiska svar om hur man räknar ut sakerna...). Avancerat, men väldigt intressant ;) 

Tisdagarna är lite bättre, börjar med 3 timmars "Volcanology och Seismology" (favoritämnena!) där vi just nu går igenom mycket termer. Därefter har vi "Research skills" inför projektarbetet, och sedan GIS, följt av en prac-lektion inom "Volcanology och Seismology" - det är här vi kollar på stenprover och gör praktiskt arbete. Varannan tisdag slutar vi lite tidigare, så det känns skönt med hehe. Det är vecka tre nu och det börjar dra igång mer och mer, snart har vi första field tripen för terminen med. Jag gillar't! ;) Lektionerna är fram tills slutet av mars tror jag, sedan blir det självständigt projektarbete tills september nästa år.

Vädret har varit så otroligt fint här under hela september (som det säkert var hos er med, glömmer av ibland att vi faktiskt är på samma sida av jorden nu!). Häromdagen blev det lite storm, men det försvann till eftermiddagen. Måste säga att jag nog har saknat alla höstfärgerna lite, hade nästan glömt hur fint det kan vara ute i naturen denna tiden på året! Jag tog lite kort på campuset igår, lägger upp dom nu med tänkte jag. 




Eftersom jag ska köra igång med hårdträningen nu med så kände jag att jag ville vara nyttig, köpte en frukt/havre-muffins med kaffet imorse på tåget. Sparade muffinsen tills det var rast på uni och upptäckte då att dom gett mig en chokladmuffins... Ja, vad gör man? Take one for the team! Och den var rätt god med! Jag får vara mer uppmärksam nästa gång helt enkelt, nyttigare matvanor framöver.


Dags att kolla till lasangen, sedan lite tisdagschill, Måste nog gömma undan lite dumle med, så man inte går och småäter... ;) Resten av veckan blir en massa plugg, och sedan ska jag åka och rida lite på Harley igen - vi kör några provomgångar innan vi bestämmer ridschema. Känns lite lustigt att vara meryttare, har aldrig varit det innan, men det ska bli kul! Nyttigt med nya erfarenheter med :) Matdags nu, uppdaterar mer snart, hoppas allt är bra hemma!
Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar