måndag 15 februari 2016

Decisions, decisions.. :)

Måndag och snart "ledigt" för min del, eller dags för plugg då. Och nu har jag äntligen kommit in på de två onlinekurserna på Stockholms Universitet och gör dom på distans, samtidigt som jag har min masters här i England! Jag lyckas alltid planera in så mycket som det bara går, haha. Men det känns väldigt kul med, nu är jag äntligen med i systemet i sverige - även om antagning.se tog lång tid på sig och fortfarande inte har fixat så jag är med i kurserna i "deras system". Tydligen spelar det ingen roll enligt universitetet, alla papper är ju inne och alla mina betyg är kollade, så allt är prima säger dom!

Jobb senare idag, men har gjort lite plugg nu på morgonen. Sedan blir det Uni imorgon och möten, måste kolla av min avhandling nu och diskutera mina tectonic models, se om jag är helt ute och cyklar eller inte! Det har varit väldigt kallt det senaste, eller kallare än vanligt, mest inne i lägenheten faktiskt. Men vi kan ju höja värmen lite kanske, det är så konstigt system här i England, med timers och grejjer. 

Anyway, i lördags hade jag en ledig dag, jättehärligt! Jag hade dock migrän tills kl 14, och efter det när jag mådde lite bättre på kvällen pluggade jag i någon timma. Men, det var liksom ingen stress. SÅ skönt att bara göra lite som man kände under dagen. Vi kollade på film bland annat, och fikade på ett av de mysiga caféna vi har hittat i Reading. 

 Kolla där! Han kan nu använda armen lite mer! :) Jag tycker visserligen att vi ska röntga igen innan han använder den för mycket.. just in case. Tror han har bokat en tid senare i veckan :)


Vi försöker få tag på stället vi bokat till bröllopet i Sverige, för vi har inte fått någon bekräftelse ännu, vet inte hur länge man ska vänta? Kanske borde kolla på lite andra alternativ också, för säkerhetsskull? Annars rullar planerna på bra, vi ska snart boka stället i Australien också. Vi skypade med ena delen av hans familj igår morse och planerade lite inför deras besök, både i England och Sverige. Vi letar hotell i Marks kommun, men det fanns inte mycket, haha! Får kanske bli Borås istället :P

Decisions, decisions..
De största frågorna vi har just nu är vart vi ska flytta efter hans visum tar slut här i England. Förnya visumet och stanna kvar här, eller prova Sverige? Vi vill ju tillbaka till Australien så småningom, men känner att Europa känns bra i några år till iallafall. Sverige känns som ett logiskt nästa steg, men det är upp till 21 månaders väntetid på uppehållstillstånd just nu (21 månader liksom, även om vi  är förlovade och gifter oss senare i år och varit tillsammans länge!). Det suger lite, men vi kommer isåfall vänta i Australien under tiden, för han får inte vänta i Sverige (måste vara utanför landet tills beslut tagits). Men men, det är inte hela världen, lite av ett "first world problem" kan man säga. 

Så nästa steg lutar åt Sverige, och Uppsala/Stockholm. Och då blir det minst 4 år där, i och med att en doktorand tar minst 4 år. Så det hela beror på doktrandmöjligheter för min del och jobb till honom, men vi har även kollat lite på Köpenhamn - där är det nog inte lika lång väntetid, för jag tror att jag som EU-medborgare kan sponsra honom, på samma sätt som här i England om vi känner att vi vill stanna här lite längre. Men får se, det beror helt på jobbmöjligheter och doktorander. Vi vill inte flytta utan jobb som vi gjorde till England, både jag och Jared vill ha jobb på gång innan flytt denna gången. Och Köpenhamn eller Stockholm känns saksamma, det blir ju ca 3 timmars tågresa till familjen i vilket fall! Men som sagt, det lutar mer åt Uppsala just nu. 

Så ja, haha, vi återkommer när vi vet mer! Vi har som sagt inte börjat söka uppehållstillståndet ännu, eftersom vi inte kunnat bestämma oss än och väntat på information från alla håll och kanter. Oh well, det löser sig! :)

Tänke äta lite lunch och kolla igenom en av de nya onlinekurserna; Tectonics. Ska även förbereda inför möten imorgon på Uni. Och sen är det dags för jobb! Uppdaterar mer snart :)
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar