måndag 8 augusti 2016

Det rullar på!

Visumet - check!
Flyttstädning påbörjad - check!
Bröllopsplanerna - nästan helt klara
Uni - snart klart

Det har varit en lång helg, och inte en sådan som man har långledigt på utan massa jobb istället. Jag är lite förkyld och hade lite feber i lördags, mår bättre nu men fick inte så mycket plugg gjort över helgen - däremot har vi börjat städ-packa, ca 7-8 veckor kvar tills vi åker nu. Det börjar bli lite jobbigt att hela tiden flytta runt måste jag säga! Längtar tills vi flyttar till ett ställe vi kommer bo på iallafall några år nu. Flytt till Sverige är ju nästa steg när han fått uppehållstillståndet liksom, får se om det blir Uppsala, Stockholmsområdet, Göteborg, eller söderut? Beror helt på jobbsituationen för oss båda! 

Och vi vet ju inte hur lång tid det tar innan Jared får uppehållstillståndet än som sagt, just nu är det mycket blandad information om väntetiderna. Tydligen ska det gå upp igen? Upp till 17 månader har vi fått estimerat, och med 17 månaders väntetid blir det tills September 2017. Jag tror visserligen att det kommer gå lite snabbare än det, eller hoppas iallafall att det gör det! Men vi har förberett oss på upp till 1 år i Australien, och eftersom vi ansökte i april blir det en månad tillgodo på visumet om vi får vänta 17 månader som Migrationsverket skrivit som längst.

Jag fick som sagt mitt Working Holiday visum till Australien i fredags med! Härligt att ha den delen av äventyret klar med :D Ingen health check behövdes. Nu är det bara att göra klart mitt Uni här i England och sedan drar vi vidare! Om exakt en månad ska min masters-avhandling vara inne, fick lite panik i fredags men insåg snabbt att det är ju i princip helt klart så inget att oroa sig över. Och sedan kommer bröllopet inom 2 månader, mycket att planera som sagt. Och allt packande, full rulle minsann! 

Vi har kollat endel på OS, speciellt basketen och ridsport, och lite kul nog så har Jared spelat mot en i männens team från Australien när han var aktiv i Queensland (hans familj växte upp med basket), och han känner även en i kvinnornas team från Australien som spelade i samma åldersgrupp som en av hans bröder. Många spelare från regional Queensland!

Idag är det två år sedan jag lämnade Australien och vi startade vårat Englandsäventyr! Va tiden går fort alltså, Jared kom ju visserligen några veckor efter mig till England eftersom han hade mer jobb att göra klart innan han kunde åka, så det är därför hans visum håller till slutet av september. Min utbildning började 15 september så fick åka innan dess som sagt. Det var denna gången mitt flyg blev inställt från Melbourne till Singapore först, och jag blev uppgraderad till Business Class på två av flygen till Sverige dagen efter istället! :)

Anyways, nu ska vi fixa med lite småsaker till bröllopet, bröllopsresan etc etc. Idag kom bland annat papprena till hindersprövningen från Australien, spännande! 

Uppdaterar mer snart!

Visumet klart = glad tjej!


Morgonen när jag åkte från Melbourne för 2 år sedan :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar