lördag 3 december 2016

Sommar & elektriska stormar

Nu känns det verkligen att sommaren är här med stadiga 30+ grader nästan varje dag, solsken och mycket kvavt väder - och får inte glömma "eftermiddagsåskan" som kommer i princip varje dag! Jag har ändå saknat det subtropiska klimatet, hehe. Stormarna kommer ibland fort dock, så ibland hinner man inte hem i tid, fast det brukar vara runt kl 15-16 tiden och sedan håller det i sig under kvällen. Det är på grund av klimatets luftfuktighet som ligger på mellan 70-90% på eftermiddagen, kan säga att man svettar av sig några kilo varje dag känns det som haha. Och våran airconditioner är på nästan 24/7 nu! 

Idag rullade molnen in när jag och Jared gick från (kollektivtrafik-)färjan till mataffären, en promenad på ca 45 minuter. Efter mathandlingen kunde man se alla blixtar överallt, ett grått täcke som drogs in, och jag gick väldigt fort hem kan jag säga! Det är en lustig känsla, man känner en vindpust, inget regn,  men sedan massa åska utan muller oftast. En stund efter vi kommit in så började det sedan ösregna och himlen ändrarde färg lite då och då. Regnet försvann efter en halvtimme men nu 4-5 timmar senare blixtrar det fortfarande i skyn. Himlen blev helt orange-rosa en stund med, fräckt! Jag har alltid varit fascinerad av vädret här (solnedgången från min bloggframsida är från Brisbane med!), i ett mer tropiskt klimat - det är så annorlunda än hemma i Sverige. När folk hemma på sommaren klagar på att det blir kvavt så ler jag lite och tänker "you don't even know.." :P

Nästa vecka blir det mycket hålligång: vi ska på QUTs årliga Industrial Design utställning, sedan after work drinks med Jareds nya jobb, plus Julfest på skandinaviskt vis - jag ska köpa lussekatter och julmust! Brisbane har även fått en till Ikea-butik som öppnade nu i november, så kanske får åka och köpa lite svensk mat där med! Smidigt värre, eller hur? För några år sedan när jag åkte till Ikea här så hörde jag någon i matavdelningen (för ja det säljer svensk mat med!) säga; "I swear Swedes just come here to buy food.." och där stod jag och packade kanelbullar, lösgodis, rödbetsallad och tunnbröd i min varukorg, haha. Så rätt dom hade! 

I vilket fall som helst så tog jag lite kort under de senaste dagarna i stan, jag har liksom mer eller mindre semester tills efter jul (då börjar jag kolla jobb) så passar på att chilla och vandra runt med en kaffe när jag kan! 

Korten kommer här, dags för film - hoppas allt är bra hemma, uppdaterar mer snart!
Kramar

31 grader, sol, blå himmel! 

 Ett av mina nya favoritcafen inne i CBD; "Felix" heter det!

 Och julgranen är framme med!

 Mysiga utsikten från Southbank, och till höger ser man "batman"-byggnaden som den ibland kallas för att den ser så speciell ut haha. 





I Southbank finns en liten communal garden, så mysigt! 

Ett glas rött med this view, underbart! 

Och här ser man molnen som drar in på eftermiddagarna nääästan varje dag, följt av åskan eller elektriska stormar.



 Idag regnade det endel också faktiskt, och när det slutade regna fortsatte åskan i flera timmar med en rosa himmel.


Väldigt vackert, dock kan man inte se på korten att det hela tiden blixtrar i bakgrunden!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar