lördag 9 februari 2019

Finland

Då har två veckor redan gått här borta i Finland, och fyra veckor kvar på jobbresan! Det har varit snökaos och kallt (inget som helst problem med kollektivtrafiken vad jag märkt, väldigt imponerande!) men idag regnar det. Känns som det varit sol kanske en dag sedan jag kom hit? Lite som hemma (haha).

Nu väntar jag på min tvätt, första gången någonsin som jag bokat tvättid, spännande grejer. Boendet är väldigt bra, supergod frukost och nära till det mesta. Jag har min lilla studiolägenhet som är som en liten tvåa på 28m2 (ganska mycket mindre än den vi har hemma som är 44m2, trodde knappt det var  möjligt för en tvåa!).

På helgerna har jag spenderat mycket tid på att hitta mysiga cafen men fixade även håret förra helgen - klippte ca 15 cm och slingade, det var verkligen på tiden! Jag är så dålig på att lägga pengar på sånt, men här borta har jag inte så mycket att göra under helgen så varför inte spendera tre timmar på en hårsalong? :)

Helsingfors är en mysig stad tycker jag, påminner lite om Göteborg, både i storleken och med spårvagnarna. Arkitekturen är lite annorlunda om man jämför, väldigt fint! Dagarna spenderar jag mest i labbet på universitetet, eller halva dagen i labb och halva dagen framför datorn med vanligt jobb - man (eller jag iallafall) blir fruktansvärt trött av mikroskopsarbete! Så max fyra timmar per dag med mikroskop är vad jag klarat änsålänge. Det rullar på, har lärt mig massor redan under dessa två veckorna, men fortfarande mycket kvar!

Dags att kolla tvätten nu tänkte jag! Uppdaterar mer senare :)

Kram
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar