söndag 19 januari 2014

Jul & Nyår in Sweden!

Nu har det gått ca en månad sedan vi åkte, och det börjar bli dags att provpacka igen väskorna igen. Tiden har gätt otroligt fort (som den gör när man har roligt!) och vi har hunnit med att göra massor, fast samtidigt vill man ju kunna stanna ännu längre och umgås med familjen och vänner. Men det blir en semester till sommaren igen (svensk sommar menar jag då), måste bara spara ihop pengarna till det först.
Som ni kanske märkt så har jag lyckats få mitt tangentbord på datorn att skriva med å, ä och ö, tänkte försöka skriva inläggen med den inställningen, kanske blir lättare att läsa då, hehe.

Första veckan hemma var underbar och massa kul. Vi firade jul och passade på att slappa så mycket som man bara kunde. Jared fick vara med på en jul med en riktig julgran(!) eftersom julgranar inte riktigt växer nere i Australien. Vi åt massa julmat, men vi gjorde faktiskt ingen knäck till julgodiset av någon konstig anledning, haha. De blev jul på Liseberg, och någon dag senare fick Jared se snö falla för första gången!




Efter jul bar det av på skidsemester, och vi firade nyår i backarna. Det var mycket snö till Jareds glädje, då han känner att han missat denna upplevelse under sin barndom i tropiska norra Queensland, och vi var därmed ute nästan varje kväll och gjorde snöbollar och snögubbar - han var ungefär som ett litet barn på julafton hela veckan, hehe :) Vi åkte mycket skidor, grillade korv, drack varm choklad med mintu och chillade i stugan. Jared lärde sig skidorna fort, och det tog inte lång tid innan han åkte snabbare än mig, haha. Men det var kul, och vi hade endel träningsvärk efteråt.









Jag hittade ut till stallet några gånger och red på Julias häst Leviton, väldigt roligt! Saknar hästarna och dressyren så otroligt mycket.. Och det blev även många promenader med Lady. Vi besökte Göteborg bland annat, har gått på bio, museum, och sedan en snabbvisit till Stockholm där vi träffade kompisar vi inte sett på många år! Några middagar och filmkvällar hemma med kompisar och familj, några shoppingdagar, slappdagar, och mycket fika har det blivit!









Nu börjar det kännas i luften att det snart är dags att åka igen, väldigt blandade känslor eftersom det var så lång tid mellan de förra gångerna jag hälsade på (av många anledningar, men mest pga skolan tyvarr). Men nu är det planerat att vi hälsar på till svensk sommar igen! Så det är bara att ta sig i kragen och förbereda sig för nästa terminen på skolan - som även är sista terminen på min utbildning! Herregud va tiden gått fort när man tänker efter. 4,5 år, har hunnit byta stad, universitet och kurs, men nu är det snart klart - och det känns jättebra! Jag fick reda på betyget från ämnet vi hade efter förra terminen som jag pratade endel för ett tag sedan om, ingenjörsgeologin, och det blev 75% i det ämnet och därmed en "Distinction" här med, jag är väldigt glad! Så, 4 ämnen kvar nästa termin, och sedan är det klart! Eventuellt har jag en field trip som är lagd i September, men själva "pluggtiden" är klar i slutet på juni, hihi :)

Tack alla för julklappar och en underbar tid här hemma, det har varit jättekul! Nu ska vi spendera tid med familjen hemma, sedan tvätta kläder, städa rummet, och se till att våra fina julklappar får plats i väskan med - men vi hinner med någon fika med såklart!

Jag uppdaterar mer när vi är tillbaka i vår lägenhet i Melbourne, för nu ska mormor och morfar komma och fika :) Ha det nice sålänge - skriver mer snart! Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar