lördag 6 juni 2015

Lite kort om oss och bloggen!

*Uppdaterad December 2018*

Välkommen till min/vår blogg! 

Jag är en 29-årig tjej som år 2008 flyttade till Australien, Brisbane för att plugga och bo i det underbara landet Down Under. Blev helt förälskad i staden, landet, klimatet, kulturen, och i min australienske partner såklart (numera man!).

Jag gjorde mitt Diploma under 2008-2009, och sedan utbildade mig till geolog med en Bachelor of Applied Science. Började min utbildning 2010 på Queensland University of Technology och trivdes som fisken. År 2013 när jag hade ett år kvar på min bachelorutbildning fick min man nytt jobb i Melbourne, så vi packade allt vi ägde och flyttade ner mellan terminerna. Jag bytte universitet till Federation University Australia, och pluggade klart resten där med examen juni 2014. 

Efter min examen bestämde vi oss för att prova på Europa lite och flyttade till England år 2014. Där blev det fortsatta studier då jag gjorde min master där inom Geological and Evnvironmental Hazards på Portsmouth Uni, och han utvecklade sin jobbkarriär mer internationellt. Efter 2 år åkte vi återigen till Australien innan min mans visum gick ut i England, vi passade på att ha två bröllopscerenonier på vägen tillbaka - den stora i Sverige och en mindre (symbolisk) i Australien. Efter att vi sökt och fått permanent uppehållstillstånd i Sverige till min man så flyttade vi till Stockholm permanent juni 2017!

Jag skriver om våran vardag, kontraster mellan Australien och Europa, resor, geologi och annat kul. Stora intressen är att resa, fotografera, hästar och ridning, samt kaffe, kaffe och återigen kaffe. Efter så många år i Australien är det svårt att inte vara kaffesnobb (speciellt efter  Melbourne!). Min blogg började som ett medel att hålla kontakt med folk därhemma, men jag var även medlem i Svenska Resebloggar som utlandsbloggare i några år. Om någon vill läsa en liten sammanfattning om mitt äventyr som började 2008 så finns den här på En lördag för 9 år sedan började äventyret!

Vad händer just nu?

Det har nu gått ca 1,5 år sedan vi flyttade från Brisbane till Sverige, vi har nyligen flyttat till en ny lägenhet och trivs jättebra i Stockholm! Jareds jobb rullar på och jag stortrivs med min doktorandtjänst - tiden har gått väldigt snabbt och vi känner oss som hemma - fortsätter med nya kapitel på vårt äventyr!  

Jättekul att ni tittat förbi och vill följa våra äventyr! Hoppas jag kan ge er lite inspiration genom foton, resor och annat ;)

Stay tuned :) 

Coffee Culture, Guildford UK

Needles, Isle of Wight, UK

South Australia/Victoria, Australia (påväg hem till Melbourne efter Jul & Nyår i Sverige 2013/14)

Mornington Peninsula, Victoria, Australia

Isle of Wight, UK

Isle of Wight, UK

Mornongton Peninsula, VIC, Australia

 
Melbourne CBD

Västra Götaland, SE

Brisbane CBD, QLD, Australia

 Brisbane, QLD Australia

Southbank Brisbane, QLD, Australia 

Brisbane, QLD, Australia

Lone Pine Koala Sanctuary, QLD, Australia

Tambourine Mountain, Gold Coast, QLD Australia

Brunswick, Melbourne, VIC, Australia 

Café East Elevation, Lygon St (Melbourne) VIC, Australia 


2 kommentarer:

  1. Hej, och kul att ha hittat till ditt "hörn" av cybervärlden! Du verkar ha mycket intressant att skriva om och jag ser fram emot att följa er på er resa tillbaka down under och sedan "hem" igen. Förhoppningsvis får jag lite geologikunskaper på köpet ;-) Varifrån i Sverige är du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Va kul att du laser! :) Tack haha, jag försöker skriva så intressant som möjligt! Känns som man balanserar miljoner saker på samma gång hihi. Jag ska göra mitt bästa så alla hänger med i svängarna ;) Jag känner igen ditt namn från Svenska resebloggar, stämmer det? Vart kommer du ifrån? :)
      Jag kommer från lite utanför Göteborg ursprungligen (mellan Varberg och Borås, men ingen verkar veta var detta är hihi). Du får jättegärna länka din blogg här med så kikar jag in på den! :D

      Radera