måndag 17 juni 2013

Melbourne och lagenhetsletande

Sa i helgen var vi pa en snabbvisit i Melbourne, och det var valdigt kallt - Jared vagrade kopa en halssduk, men vi far se om han andrar pa det nar vi flyttar ner, hehe :P Det var valdigt fint dar nere, massor av trad - trad som har lov som faller pa hosten! Har inte sett detta pa ett tag och det fick mig att fa lite hemlangtan, fast pa ett bra satt! Det var valdigt lustigt att se alla dessa trad utan lov, och i bakgrunden stod en palm - lite kontrast sadar. Inte bara traden som paminner mig om Europa, hela stallet har en europa-kansla, vilket jag faktist inte gillade alls forsta gangen jag var i Melbourne (ca 4.5 ar sedan), men nu kandes det faktiskt riktigt bra! Jag har val borjat sakna kylan lite, hehe. Det brukar bli valdigt varmt pa sommaren med, ca 30-40 garder, fast inte lika fuktigt som i tropiska Brisbane. 

Men nar jag var dar forsta gangen, mitt i Australiensisk sommar, da var det bara 15 grader! Tyckte det var svinkallt da, kanske var darfor jag inte gillade det sa mycket, forsta intrycket var inte sa kul med kylan nar man forvantade sig sommar, haha. Men Melbourne ska ju vara kant for att ha 'fyra arstider pa en dag', vilket aven betyder att vadret ar lite oforutsagbart. Det fick vi kanna pa lite med i helgen da vi blev beodrade att ta med ett paraply till stan, for 'det kommer regna' sa dom, trots att solen lyste vackert nar man tittade ut genom fonstret. Och regna, det gjorde det mycket riktigt lite senare men vi lyckades hoppa mellan skurarna for det mesta. 

Det fanns massa sma cafeer och resturanger overallt, och det ar ratt stort med marknader och sma gulliga affarer - detta blandat med nya byggnader och stora shoppingcenter. Deras kollektivtrafik var valdigt bra ocksa, vi var ute och akte runt hela dagen utan storre problem med tider - och da var det anda en lordag. Dom har aven sparvagnar dar, och staden kanns liksom lite aldre an Brisbane, aldre byggnader etc. Paminner lite grann om Goteborg :) Kommer fler kort lite senare!



Vi stannade dar tva natter, bodde hos en familje-kompis till Jared och deras familj, valdigt snallt och generost av dom :) Vi kollade pa tv pa lordagskvallen och dom bad mig att prata lite svenska - vilket gjorde att vi kom in pa roliga ord - dvs ord som later som nagot helt annat pa engelska. En av favoriterna blev "faktist", ja ni kan ju gissa vad det later som, haha.

Det fanns manga fina lagenheter, vi kollade nog pa 5-7 stycken, vi hade fler vi ville sett men fick reda pa att nagra av dom var redan tagna, vilket betyder att man maste nog vara snabb. Men det var bra att aka ner och kolla laget lite, se sig omkring och nu vet vi hur omradena ser ut. Vi har ansokt om lagenheterna vi sag, hoppas nagot av dom nappar snart! :)

Jag hade sista provet i amnet Geospatial Mapping igar, jag var sa grymt trott efter Melbourne-helgen (det blev tidiga mornar och inte mycket sova) sa jag gick hem och vilade efter det. Men nu ar det amnet klart med iallafall, och bara ett kemiprov kvar - sedan ar det lov! Kemiprovet ar ett ratt stort prov sa jag ar lite nervos, men ska plugga pa ordentligt nu! Vi har aven borjat sma-packa lite hemma, och maste snart ga igenom min garderob (tror jag har lite for mycket klader dar, saker som jag inte anvander langre, tankte att jag kunde skanka bort endel). Vi kommer fa skicka det mesta med lastbil, och sa flyger vi till Melbourne. Haller pa att vanta pa svar fran universitetet dar nere med, nervost! Hoppas jag kommer in sa jag kan flytta min utbildning dit :)

Ne nu ar det dags att plugga lite, men kanske lite mat forst :P Vi hors snart!
Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar