torsdag 25 augusti 2016

En händelserik dag

Så, äntligen hemma i vårat växthus till lägenhet (högsta våning och glastak plus stark sol) efter en minst sagt intressant dag. Thai-maten är beställd och Jared kommer snart hem från basketträningen. Nu kan man inta relax mode! 

Jag bestämde mig som sagt i morse för att åka till Portsmouth och fixa en av de sista böckerna jag behövde till min avhandling. Tog det lite lugnt ändå och gick till tåget kl. 10. Det tar ca 2 timmar att ta sig till Portsmouth härifrån så när jag väl kom iväg tänkte jag att jag får skynda på lite så jag hinner med nästa tåg. Det finns lite olika tåg dit, men jag försökte ta det som oftast har telefonladdare, så skyndade mig till platformen och ser att tåget rullar in precis samtidigt - perfekt. I vanliga fall åker detta tåget från den platformen så jag vandrade dit och hör samtidigt i högtalarna att tåget ropas upp. Jag stiger på, sätter mig ner, laddar telefonen och tar första bettet i min take away frukost-macka. Då säger dom: Välkomna ombord på tåget mor Newcastle... Och jag tänkte bara: men nej, fel tåg...hur då? Och det var ett snabbtåg såklart så nästa stopp var Oxford! Jahapp, då hade mitt tåg bytt platform till den bredvid idag, utan att jag märkte det, haha!

Tågpersonalen sa att om jag går av i Oxford och skyndar mig så hinner jag kanske med nästa tåg mot Southampton, där jag kan byta till Portsmouth igen. Det tar lite längre tid men lät rätt smidigt ändå. Kommer till Oxford, missar det tåget... :P Personalen sa att det snabbaste är att åka tillbaka till Reading igen och åka om. Så det gjorde jag! Personalen var väldigt snälla och jag behövde inte köpa ny biljetter som tur var haha, dyrt som fasen är det ju annars. I Reading är det fullt ös just nu för Reading Festival är på gång i helgen och alla kommer för att tälta (Red Hot Chilli Peppers kommer spela denna gången bland annat!). Så tågstationen var full av folk nästan endast iklädda ryggsäck och gummistövlar, hehe. 

En liten del av alla som kommer till Reading på festivalen!

1,5 timmar senare sitter jag på rätt tåg, från Reading till Portsmouth. Kommer fram till Portsmouth 2 timmar senare - äntligen! Hade en väldigt bra dag på universitetet, jag hämtade upp mina study notes från ämnet Geomechanics of Natural Hazards från förra året eftersom en kompis hade lånat dem och lämnat in dem hos våran avdelning på skolan, så jag hämtade upp dom där. 


Efter detta fixade jag med lite edits i min avhandling och skrev ut en draft - nu kan jag läsa igenom den ordentligt och se vad som behöver ändras i formatet innan man skriver ut den riktiga. Och va tjock den blev! Jag skrev till och med ut dubbelsidigt nu på det mesta, och det ska det inte vara in den riktiga. Ska bli kul att läsa igenom den imorgon! Nu är jag alldeles för trött :P


Då var det dags för en sen lunch kl 16 och jag vandrade iväg till mitt favvo ställe - Feed heter det som säljer allt från hamburgare till pannkakor. Det visade sig vara halva priser dag så den kostade endast £3.75, inte illa! Jag gick efter detta förbi alla outlet affärer vid hamnen och köpte en ny shaving cream till Jared från hans favoritställe Crabtree & Evelyn - 30% rabatt där också, kul! Och nu var det dags för att hämta boken på biblioteket, som liksom var hela anledningen att åka till Portsmouth idag, och den var inte liten, haha! 


Tungt släpandes på böcker och annat i den härliga värmen som jag så längtat efter så tog jag mig till ett av mina favorit cafen i Portmouth innan tåget hem, nämligen Canvas Coffee. Dom har australienska coffee roasters och bakar ofta australienskt banana bread och Anzac biscuits! Idag provade jag en av deras veganska chocolate mint cupcakes, åh det var så gott. Påminde mycket om de cupcakes i Melbourne Central.  





Dags att ta tåget hem, och Portsmouth har som sagt två tågstationer (hamnen och southsea). Jag var vid Southsea och väntade, och det visade sig att det hade blivit signalfel mellan hamnen och Southsea så tågen startade där istället (men 4 vagnar som saknades då de var fast på hamnstationen som egentligen är första stationen). Ingen fara för mig del, hittade ett säte och njöt av mitt kaffe. Under resans gång ursäktade sig tågpersonalen för att airconditionen i vagn 3 hade slutat fungera, detta var även där First Class var. De bad alla att gå till övriga vagnar om det blev för varmt. 

Eftersom min mobil hade dåligt batteri frågade jag tågpersonalen om det fanns något uttag i närheten, till svar fick jag "Nej, inte ett enda". Så gick hon vidare. Jaha tänkte jag, men inte mycket att göra åt det. En stund senare kom tågkvinnan tillbaka, och smög förbi mig med en lapp som det stod "Gå till första klass för att ladda din mobil". Haha, det kändes typ som man var i en film och någon kom förbi med ett sneaky meddelande som ingen annan skulle se. Jag gick til första klass och tågkvinnan kom och sa att hon inte ville låta otrevlig tidigare, och eftersom det var så varmt i den vagnen så satt ingen där ändå. Lite kul! 


Vi håller på att packa lägenheten för fullt och planerar resan till Sverige. Det börjar närma sig! Men först ska ska avhandligen in :) Och nu är jag som sagt hemma igen, ska kolla på lite film ikväll och bara ta det lugnt! :) Dags att fixa köket innan maten kommer, uppdaterar mer snart!
Kram





2 kommentarer:

  1. Jag har lyckats med att ta fel buss hemma i Finland, skulle norrut men hamnade österut i Helsingfors istället :) Fick därifrån ta tåg dit vart jag egentligen skulle, bussresan till H:fors tog kanske 1,5 timmar och tågresan tog 4,5 timmar så blev kanske 2-3 timmar försenad totalt, eller hur det nu var... Men jag hade tack och lov inte bråttom någonstans, det sved bara lite grann i plånboken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja ibland ar det bara att aka med och njuta av resans gang liksom, ovantade omvagar men man kan vila lite istallet kanske ;) Synd att det kostade massa extra for dig dock!

      Radera