måndag 12 december 2016

Officiella betygen klara & lite pollenallergi

Nyheter! 
Nu har min mastersutbildning slutfört betygen och jag fick 78,33 procent som medelbetyg (Distinction), vilket jag är supernöjd med! Jag siktade på 80% och det var ju väldigt nära, hehe. I England räknas Distinction som högsta betyg, så vi kör på deras system :P

Under tiden nu har jag även kontaktat och nätverkat med forskare på Svenska universitet angående doktorander (Stockholm, Uppsala, Göteborg och Lund) så hoppas att något nappar där snart. Jag har även kontaktat ett av mina gamla universitet här, QUT, angående jobb under tiden vi är här, plus ett email till UQ. Vi får se hur det går, hade varit perfekt med ett projektarbete där under tiden liksom. Hittade ett nytt mysigt cafe med, som säljer kaffe från samma kedja jag jobbade hos fär några år sedan! Det får bli mitt nya favvo cafe tror jag ;)

Mysigt cafe med mycket färger! 

Fullt upp
Jobbet går bra för Jared med, de har verkligen mycket att göra! Vi var även på en examensutställning på QUT inom hans område förra veckan, och det var jättekul att träffa alla igen. Man har ju lärt känna många inom industridesign där genom åren, Jared har bland annat vart lärare på universitetet också efter han tog examen. Vi var även på afterwork drinks på hans jobb! 

Sedan åkte vi till Ikea förförra helgen, gissa vad vi köpte? Lösgodis och lussekatter (såklart), Lucia och allt ju, men även en mini-julgran till lägenheten! Och jag fikade även med Jareds mamma i onsdags, jättemysigt! Hon var i Brisbane på snabbvisit. Fullt upp med andra ord :)

8 månader-strecket
Det har nu gått lite mer än 8 månader på väntetiden på uppehållstillstånd, och vi har inte hört något mer från Migrationsverket men det rullar på som det ska. Det är bara att vänta liksom, medelväntetiden är ju fortfarande 12 månader!

Vi firade iallafall våran 8 månaders-väntan med middag och efterrätt i Southbank, jag absolut älskar Southbank! Det är mitt favoritområde i hela Brisbane :) Vi åt 5 hamburgare var, ni vet sånna "sliders" som dom kallas (mindre hamburgare) som alla var olika, några vegetariska. Efter detta blev det chokladcafét!

Middag i Southbank :)
Allergier
Jag har ju pollenallergier hemma och på lite olika ställen i världen, men har inte haft något problem i Brisbane tidigare. För någon dag sedan började jag känna mig lite förkyld igen, typ samma som när jag fick bihåleinflammation för en månad sedan. Så igår fick jag släpa mig till doktorn för att kolla om jag skulle ta ut medicin igen - fick nämligen två recept ifall det skulle komma tillbaka. Bihåle-huvudvärk och täppt bakom näsan, nästan lika ont som mina migräner! Men ingen infektion enligt doktorn denna gången, hans teori var att jag fått "sekundär sinusitis" (sinusitis är bihåleinflammation) som skapas av allergier - så jag fick allergi-nässpray istället.

Det är typ en allergisk bihåleinflammation tydligen, och förmodligen fick jag det sist med (vi bodde ju första månaden hos Jareds pappa och i hans hus finns det katt, och jag är lite allergisk mot de stora tigrarna). Men jag har förmodligen även fått igång min pollenallergi i Brisbane! Brisbane som alltid varit helt lugnt för mig på allergi-fronten... I 6 år under studierna hade jag inga besvär alls!

Men enligt apoteket så kan det vara så att det liksom kommit ikapp nu efter dessa åren (plus att det varit extremt mycket pollen i år tydligen), eftersom jag har pollenallergi hemma i Sverige och i Melbourne liksom. Huvudvärken försvann under natten (så skönt, sist satt den i 4-5 dagar!) så jag tror sprayen hjälpte. Den ska jag ta varje dag nu under sommaren.

Anyways!
Idag hade jag bara lite ont i huvudet på morgonen och näsan har släppt det mesta som var täppt, jag känner mig mycket piggare så jag städar lägenheten lite hehe - sånt där kul man lägger in mellan jobbletandet!

Flygen är bokade till Townsville inför jul för att fira med Jareds mamma och bröder, sedan kommer en kompis hit från Sverige efter nyår och det ska bli så kul :D Vi trivs väldigt bra i nya lägenheten, den är fräsch och smidig, jag menar vem klagar på walk in closet liksom ;)

Kanske dags att klä våran mini-julgran med snart, och tomtegröt till kvällsmat, Lucia och allt! Men dags att återgå till städandet tror jag - uppdaterar mer snart!
Kram


 Några av de små bröllopsminnen hemifrån som fick åka med till Australien!


Vi har inte så överdrivet mycket kläder med oss ändå hehe, har nog två megaväskor sittandes i Sverige som väntar på oss dock :P


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar