torsdag 22 maj 2014

Broken Hill field trip, part 1

Hejhopp
Så det är rätt dålig täckning här ute, men vi har idag en "ledig" dag så vi sitter i Broken Hill och njuter av en kaffe med choklad muffins i mysigaste cafet i stan (enligt en av våra föreläsare iaf). Så, från starten i måndags:
Resan började redan på söndagen för mig eftersom jag fick sova hos en kompis i Ballarat för vi skulle samlas redan kl 07 på måndagsmorgonen. Så tidigt på måndagen startade vi resan och åkte i ca 10 timmar. Vi stannade snabbt i en stad som heter Donald, och sedan ett snabbt stopp i Mildura, och vidare till Broken Hill och våran 11 dagar field trip. Jag visste att det skulle vara långt ute i ingenstans, men det var en liten shock nästan när vi kom fram till stället vi bor på. Men efter ett litet tag vande man sig, och man kommer på att man inte behöver "allt" i storstadslyxen, det går faktiskt ändå, haha. Vi bor på en omgjord fårfarm, ganska långt från själva Broken Hill och väldigt typisk "outback" homestay. Inga får här nu, men mycket öppen mark och en massa emuer, kängurus och getter. Broken Hill är en gammal gruvstad, och har fortfarande gruvor i arbete. Geologiska historian bakom hela området här är väldigt komplex och intressant, mycket strukturgeologi och metamorphic strukturer, det är just därför mänga universitet åker hit för att lära ut geologi på field trip. Det är rätt långa dagar och vi arbetar hårt, men imorgon har halva tiden gått på resan.

Ute på field är det rätt varmt, och en himla massa flugor! Dom sitter på ryggsäcken och bara åker med, liftare haha! Det roliga är att om man vänder sig om snabbt så hänger dom kvar i luften som en ryggsäcksform, komiskt haha.. Men idag ska jag passa på att köpa en flugskyddshatt, fy säger jag bara, utan hatt med flygskydd är det jobbigt.

Jag har aldrig vart ute i outbacken innan så detta är en intressant upplevelse, röd sand överallt och väldigt srjärnklar himmel på kvällarna. Landskapet är fantastiskt och vi lär oss jättemycket, men jag räknar dagarna tills vi åker hem ändå haha. Tror jag ska boka in en massage då, helt slut efter denna resan när jag är tillbaka i Melbourne tror jag.

Vi hade första kartläggningen igår, väldigt svårt att se sakern vi ska rita och mäta, men imorgon kommer vi få lite hjälp. På kvällarna har vi redovisningar i grupper och hemlagad mat till kvällsmat - underbart! Luncherna blir ju små eftersom man bär med sig under dagen.
Idag var som sagt en lite slappare dag (behövligt) och vi är inne i Broken Hill nu på eftermiddagen - och jag kan därför blogga på mobilen! :) Ska köpa lite souvenirer innan vi åker tillbaka till vårat boende, och dricka klart min kaffe med såklart ;) Jag tänkte försöka blogga igen på måndag, vi ska åka en bit så tänkte skriva i bussen, men annars tar jag det när vi är tillbaka i Melbourne igen på fredag nästa vecka :) Det är svårt att blogga på mobilen märker jag, så ursäkta eventuella stavfel! :)

Här kommer lite bilder från första tiden här! Lite geologi, solnedgångar, soluppgångar, stora mineralstenar vi hittat ute på field och våran lilla grodkompis på toan, titta och njut! ;) Jag skriver mer snart, antingen under fieldtripen eller när vi är hemma igen nästa vecka! Kram :)
Notering:
Ok jag upptäckte att jag inte kan ladda upp bilder, jag får visa dom lite senare när jag är tillbaka i Melbourne istället :) Kram!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar