måndag 5 maj 2014

Minusgrader och frost

...i Ballarat! Ja, nu börjar det bli kallt ute. Ni kanske skrattar hemma när man säger "kallt" i australien - jag förstår varför folk skrattade när jag pratade om kallt väder under alla vintrar i Brisbane (ligger på stadiga 20 grader och sol, hehe), men klimatet är annorlunda i Melbourne (dvs inte tropiskt klimat här *snyft*). Tror nästan att ni har gått om oss i värmen nu, om inte samma temperatur. Häromdagen när jag gick upp tidigt för att åka till uni sa Jared att det var 5 grader ute, jag skojade och sa slår vad om att det är kallare i Ballarat! Och mycket riktigt, det var minus 0.4! Och frost på ängarna när jag tittade ut genom tågfönstret påvägen till dit. Det försvann visserligen så fort solen gick upp, men de flesta dagarna har det regnat och blåst faktiskt vilket gör att det känns mycket kallare - kan nog helt ärligt kalla detta höstväder nu.
På något sätt så saknar jag ändå "vanliga" årstider lite faktiskt.

Jag gick till H&M och köpte en ny jacka i förrgår (det är fortfarande köer in, för den som är intresserad), som jag ska ha med på field tripen. Det kan ju bli rätt kallt innåt landet på nätterna så måste nog köpa lite nya tjocka strumpor med. Alltid roligt med lite shoppingursäkter, hehe! ;) Spenderade största delen av helgen till plugg, har lämnat in några arbeten till och haft en kort field excursion. Provade även att baka "banana bread", det blev helt ok! Mycket lättare att göra än jag trodde faktiskt. Banana bread är ju lite av en grej här nere, finns överallt nästan. Smakar inte riktigt samma som banansockerkaka, men något i den stilen antar jag (inte lika söt). 

Banana bread! 

Har pluggat på en uppsats i Hydrology på biblioteket hela förmiddagen, och nu dags att ta tag i ännu en "structural analysis report". Så det blev en snabb plugg-paus och lite bloggande, är alltid roligt! Men plugg är ju ett heltidsjobb som dom säger, så det är bara att köra igång igen!

Uppdaterar mer snart, hoppas allt är bra därhemma!
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar