söndag 8 juni 2014

Mycket plugg & Vinter i Melbourne

Sitter nu med mitt kamomillté och njuter i vardagsrummet som är väldigt varmt och skönt från solen som lyser in genom balkongen. Passar på att slappna av lite, äter lite frukost i form av "café style" raisin toast - ni vet, det där russinbrödet jag pratade om, väldigt gott men lite föör många russin i det, hehe. Men det hör nästan till lite, liksom. Vädret just nu är soligt med ca 12-15 grader. Även om det inte är lika varmt som Brisbane, så är det ändå rättså varmt för att vara vinter. Snart är det nästan exakt ett år sedan vi flyttade från Brisbane till Melbourne, helt otroligt va tiden går fort!

Underbart solig måndagsmorgon på soffan! :)

Igår natt gjorde jag klart två arbeten (eller ja, pluggade till kl 00.30), ett är helt klart och det andra behöver renskrivas innan jag skickar in. Planen var att få in dom innan söndagskvällen, men ibland tar det längre tid än vad man tror. Jag hade skrivit mycket på min hydrologiuppsats, men renskrivning och editing tar så lång tid ibland, och mitt andra arbete som också skulle in hade jag inte hunnit börja på förrens igår - den tog ca 5 timmar, två stora uträkningar, och två uppgifter om vattenflöde och topografi. Detta arbetet var ett lite svårt och tog tid eftersom jag missade tre veckor på terminen i detta ämnet när vi var på fieldtripen. Tyvärr blir det så ibland, om man har ämnen som vanligtvis inte ligger på samma termin då blir det ju att när man har en fieldtrip så missar man lite i andra ämnen. Detta betydde då att jag var tvungen att även gå igeom alla lecture notes och leta efter exempel på hur man löser problemen, vilka ekvationer och funktioneer man ska använda, innan jag ens kunde börja. Men när jag väl hittat lite information så gick det bra (superstolt!). Jared hjälpte mig med, och han erbjöd sig att vid kl 23 åka och scanna mina dokument så att jag kunde maila in dom! Så kort sagt, en lite stressig söndag och söndagskväll, vaknade med magont idag.. Så därför sitter jag nu och slappar i solen.

Här har vi en väldigt trött tjej, från igår (som till och med fick ta på sig läsglasögonen).

Lite senare idag måste jag ändå skiva klart det sista på uppsatsen, och sedan skriva på min strukturanalys. Imorgon ska vi eventuellt ha grupparbete med kartan från fieldtripen, men inget bestämt ännu. Jag försöker planera in flera saker på skolan samtidigt så att jag inte behöver åka dit så ofta, spenderar ju 6 timmar på pendlandet varje gång jag åker dit. Varje dag nu fram tills sista dagen på terminen har massa plugg, olika ämnen och olika arbeten och prov.  Men idag efter jag skickat in hydrologiarbetena så har jag bara 4 structurgeologi-arbeten som ska in denna veckan, och sedan tre final exams (i geokemi, hydrology, strukturgeolgi) under de två sista veckorna på terminen, följt av två arbeten från fieldtripen som ska in innan sista dagen på terminen med. Sakta men säkert går det framåt! Måste bara komma ihåg att inte plugga för mycket, måste vila lite ibland med. 18 dagar kvar på terminen! :)

Vi var ute på en jättetrevlig middag med vänner häromdagen (maten var otroligt god!), och jag hittade precis lite bilder från ett cocktail party från före fieldtripen. Annars är det inte så mycket på gång, bara plugg. Jared sover fortfarande för han kollade på formel1 inatt, tror han var uppe hela natten eftersom det började vid kl 04. Varför visas det inte mer hästsport? Jag hade gärna kollat på dressyr hela natten. 

Englandsplanerna rullar på, håller på att fixa med dokument och ansökan till mastersutbildning, och jobbletandet åt J går bra med - uppdaterar mer om det snart! :) Det slog mig häromdagen att vårat hyreskontrakt tar slut snart, kanske måste skaffa ett annat boende de sista månaderna här innan vi flyttar. Har pratat med hyresvärden, får se vad dom säger, kanske kan förlänga hyreskontraktet med bara några månader? Får se.

Men men, dags att dra igång plugget, kanske lite mer té först. Sedan är tanken att ta det lite lugnt ikväll, kanske kolla på film, eller shoppa? Har typ inte vart i stan på en månad känns det som, och vi som ändå bor rätt centralt, haha. Anyways, jag skriver mer snart! 
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar