måndag 29 september 2014

Coffee & stuff - för den som gillar fika :)

Hejhopp!

Nu var det ett tag sedan jag skrev, jag har börjat på nya inlägg flera gånger men har haft så mycket att göra det senaste att det inte blivit något skrivet! Men idag känner jag att det började bli dags, så jag skriver två - mest för att det är så mycket att skriva om, det har ju gått några veckor nu (det blir för långa inlägg annars tycker jag!). Fick lite feedback i helgen om bloggen och kommer ändra texten till en mörkare färg, då det tydligen inte riktigt syns när man läser på mobilen (strandbilden i bakgrunden är i vägen), något som jag inte märkt alls då jag oftast bara använder min dator, och så läser jag inte mina egna inlägg så ofta heller, hehe. 

Så för några veckor sedan var två av Julias kompisar här och hälsade på i några dagar, det var supermysigt att dom var här och det blev endel take-away middagar, London-shopping och promenad i parker! Vi fick första inflyttningspresenten av dom med, en liten blomma! Den blommar faktiskt fortfarande och står så fint på matbordet! 


Samma dag som dom åkte hem blev det skolstart för mig, eller Oriendtation Week kan man väl kalla det. Jag behövde inte åka på den introduktionskursen till geologi eftersom jag gjort en hel utbildning inom Applied Geology precis, lärarna rent ut sagt sa till alla som pluggat geologi innan att gå hem, för detta var bara för folk som inte har haft det som huvudinriktning tidigare. Så jag gick hem då, haha -  jag hade ju tänkt vara där ändå och träffa lite folk som pluggar samma Mastersutbildning, men fick ta det veckan efter istället helt enkelt. Detta innebar ju istället att jag och Julia hade lite syster-kvalitetstid och vi gick bland annat till en pub och åt middag, en pizza restaurang som vi kikat lite på det senaste, och sedan även en massa kaffe och fika såklart!

Pubmiddag med Julia, och jag lärde dom att göra en "lemon, lime & bitters" drink! För den som inte vet är det en väldigt typiskt australiensk "drink" utan alkohol, typ bara läsk fast med lite citron, lime och aromatic bitters.

Vi hittade en liten lista på internet med några av Londons godaste kaffeställen, jag har saknat alla mina favoritcafén i australien och hela kaffekulturen som varit en så stor del av min vardag i många år nu, så jag kände att det vore kul att kolla runt lite och se om London har kaffet jag letar efter (skulle kunna kalla det för "Melbourne-kaffe" för skoj skull). Och vi har hittat 5 ställen änsålänge (jippie!) inne i London, alla med utsökt, fylligt och krämigt kaffe ("Melbourne kaffet") med silkeslen mjölk till. Låter lustigt kanske, men finns nästan inget bättre sätt att förklara det på. 

Men iallafall, första stället vi provade var "Look mum, no hands!" som inte så lustigt nog även var en cykelaffär. Kaffet var gott, inte det där lilla extra, men helt klart värt ett besök. Maten var inte lika god just då, men har för mig att vi kom rätt sent på dagen så utbudet var nog lite mindre då. Men coolt café att kolla in ändå!



Andra stället var "Notes", litet mysigt ställe, jättegoda smörgåsar och sallader märkte vi snabbt (har varit där och provat lite olika, hehe) och godaste kaffet jag hittat hittils, helt underbart! Definitivt min favorit just nu.

 Litet café med stort kaffeutbud!



Sedan hr vi även provat Workshop Coffee, två av deras cafén inne i London, väldigt mysiga men dock rätt små cafén, så om man har tur får man en sittplats, men det är värt att gå dit för kaffet och deras expertis inom kaffe (jag tog med Jared till ett av dessa ställena förra veckan efter han kommit hit, och han älskar det!).


Det sista stället är faktiskt ett "Aussie style cafe"- Japp, jag fick lite absitens och ville köpa en riktig australiensisk café-frukost hehe, och letade därför som en idiot eftet något som skulle vara liknande. Hittade då "Lantana" (som för övrigt är namn på ogräs i australien), ett rätt stort och fräscht café som är australien-inspirerat och helt enkelt har alla dom brunchfrukostarna jag letat efter. Maten var otroligt god, massor att välja på och kaffet var med gott, dit går man igen! Synd att det tar en stund att ta sig dit från Woking, man får liksom äta en frukost innan man åker dit, men det är det nog faktiskt värt ;) Bara ett ord att säga: YUM! Ska ta med Jared dit nu till helgen kanske!



Brunch och kaffe, aussie style! 

Som sagt, veckan efter det hade jag mina första lektioner på uni, väldigt spännande och jag känner att det verkligen är rätt utbildning för mig - stora steg i rätt riktning! Jag vill ju jobba inom academia, göra en Phd och sedan föreläsa, och denna utbildningen jag gör nu är perfekt till det. Vi läser 4 ämnen under första halvåret, "Hazard Modelling & Risk Assessment", "Soil mechanics", "Rock mechanics", och "Volcanology & Seismology". Det kommer bli endel GIS och endel fieldtrips, och sedan ett stort research project som antingen är en avhandling eller research.  Jag då som är intresserad av research kommer att få ett project där jag jobbar med ett universitet och forskar om ett specifikt ämne, och sedan publiceras min artikel! Jag är så förväntansfull, jag vet att det är lång tid kvar, men det är ett så stort steg mot mitt mål. Det kommer vara väldigt mycket jobb, men det är det värt!


Samma vecka som skolan började så åkte Julia hem, på onsdagen, som även var dagen då Jared kom hit! :D Jag har längtat så! Nu har vi äntligen kommit in i lägenheten lite mer efter allt resande, och håller på att fixa med tvättmaskinen (fortfaramde).

Igår natt kom vi hem från en födelsedagshelg hemma i sverige, jag fyllde 25 igår! Mer om detta i nästa inlägg :P Nu är det dags för en matpaus! 
Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar