torsdag 5 mars 2015

Broadway Field Trip - uppdaterad!

*Uppdatering!* Inlägget är nu uppdaterat med fler kort från idag, och jag är nu hemma igen efter lång buss och tågresa! Fieldtripen var jättekul, och som vanligt är det roligaste att man lär känna folk mycket bättre när man är iväg såhär - det blev sena kvällar i baren, massor av hårt arbete ute på fieldwork och en massa skratt!  Vädret var hur fint som helst med, måste säga att jag tror våren äntligen har kommit!

Field-trip i Broadway, Cotswolds, England. En tre-dagars fieldtrip på ett ställe som heter Broadway, ett litet område med massor av intressant arkitektur, hus byggda i sten som ger ett gammalt men vackert uttryck, och vacker natur och engelsk landsbygd. När man åker igenom byn får man känslan av ett sagoland på något vis - har tyvärr inga kort från byn eftersom vi bara åker igenom den på väg till och från field-arbetet, men boendet är ett väldigt bra exempel med! Känns som man bor på ett slott, definitivt bästa boendet jag haft på fieldtrip änsålänge! Vanligtvis bor man liksom inte så fint på fieldtrips, det är mer campingaktigt mitt ute i ingenstans. Men detta stället heter Dumbleton Hall och här har folk bröllop och grejjer, hur fint som heslt! Och maten är underbar med, middagsbuffér och hemlagad frukost. Detta är fieldtripslyx helt klart. 

Vi åkte tidigt igår morse och ska som sagt åka hem imorgon igen - en liten snabb field trip sådär kan man säga. Men även om det bara är några dagar så är det mycket arbete, som vanligt börjar man tidigt på morgonen och spenderar mellan 6-8 timmar ute på field-arbete och sedan 1-2 timmar när man kommit tillbaka till boendet - långa dagar med andra ord. Denna fieldtripen handlar om jorsdskred, gamla som nya. Vi ska kartlägga marken för att kolla hur stabil den är att bygga på/i så att säga, analysera olika jordskred som finns där ute för att se var potentielt säkrare områden att bygga i finns. Och jordskred finns nästan överallt, vart man än tittar! Det svåra är att få ner dom på kartan. Detta är ju som sagt inte min favoritdel av geologin (är ju mer intresserad av vulkaner och seismology/jordbävningar) men man lär sig väldigt mycket när man är ute på sånt här, även om det inte känns så just då. Man inser det mer efteråt, haha. 

Mycket vandrande upp och ner för kullar (jordskred), mycket kartritande och massa får som sällskap! Imorgon ska vi spendera morgonen och fram till kl 15 ute på field och sedan bär det av hemmåt. Det ser jag fram emot, även om man har kul så blir man så fruktansvärt trött - fullkomligt slut! Vårat internet är inte så bra här, men ska försöka lägga upp några bilder med :) Uppdaterar mer snart!

Redo för fieldtripen!

Vårat boende!






Mitt rum på hotellet, rena lyxen!









 Min lilla extra-lunch idag :P













Och här har vi Broadway Tower :)


2 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder, får minsann liten England-längtan när jag ser dem. Tack för att du delade med dig av din omtumlande upplevelse på min blogg, vilken grej...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag gillar att ta kort! :) Och tack för kommentaren och stödet, ibland känns det skönt att kunna lätta lite på hjärtat :)

      Radera