onsdag 11 mars 2015

California-resfeber & lite nya betyg!

Ja nu är det snart dags för nästa fieldtrip, till California och San Andreas Fault! Plus några dagar som turist i LA efteråt, ska bli så kul! Jag sitter och funderar på när jag ska börja packa, har så mycket att göra - behöver nog köpa några nya fieldkläder med (vanliga sommarkläder har jag så det räcker och blir över haha). 

Vi som ska åka med (vi är 5 st MSc studenter som ska med) pratade med föreläsaren igår, jag frågade lite lätt hur planeringen ser ut, om han hade gjort något schema för dagarna, och han svarade: "Yeah, well, you know.. I try to get out there pretty early, and.. yeah" - jag avbröt honom då och sa lite halv tpå skämt "and work for about 10-12 hours per day?". Han svarade då "Yes! Exactly, that is the plan". Haha, och det är 7 dagars fieldarbete. Men detta visste man ju egentligen redan, alla geologifieldtrips har långa dagar. Och nu handlar det ju om research också, extra viktigt att man inte latar sig! Och vi kommer få så bra erfarenhet från hela upplevensen, hur bra som helst. 
Chillandet kommer ju dom fyra sista dagarna innan hemfärd istället, som lite belöning! Jag vill se stränder! Har sett att temperaturen går upp mot 30 grader nu med, härligt! Men skämt åsido, man brukar ha väldigt kul på fieldtrips också - det blir ju att man går ut och äter, även några glas vin på kvällen. Ja, lite så helt enkelt.

Idag gjorde jag klart en av mina research articles, ett ganska stort arbete som landade på 20 sidor, 4670 ord (då är inte abstract, references eller bildtexter medräknade, sammanlagt var det nästan 6500 ord haha). Tänkte därför nu att det passade alldeles utmärkt att öppa det nya vinet vi köpt, med korkskruv och allt! Hur ofta köper man det nuförtiden  liksom? Men öppnaren var inte så bra, flaskan gick sönder haha.. Så inget vin till mig. Men vi har ju en chocolate cake i kylen som jag kan fira med istället... :P

Nu måste ändå våren ha kommit, träden blommar för fullt (vissa iallafall) och jag väntar tålmodigt på hösnuvan, som faktiskt inte tittat fram ännu. Tog lite kort från en promenad idag, men annars har dagarna varit väldigt mycket plugg bara. Tråkigt för vi hade ju så mycket inplanerat när mamma, pappa och Ida skulle kommit nu, men vi sparar det till senare istället! 

Vi fick äntligen tillbaka resultatet på den stora inlämningen vi hade innan jul, vilken tid det tog! Det var en geotechnical report i Soil Mechanics, och det gick bra - jag fick 71%. Det arbetet var ett av de svåraste jag gjort tror jag, änsålänge haha. Detta betyder att båda delarna (Soil mechanics och Rock mechanics) av ämnet "Geomechanics of Natural Hazards" är nu klara och mitt betyg för hela ämnet blev 82% + 71%, dvs typ 76.5%. Jag är nöjd och glad! Nu är det bara att fortsätta med alla andra saker som ska in, hihi.

Jared är iväg på afterwork i London, och jag funderar på att kolla på film. Överväger även om jag ska springa och köpa lite nytt vin ändå... Så besviken att flaskan gick sönder haha. I vilket fall som helst så blir det chill resten av kvällen!

Hoppas allt är bra hemma, uppdaterar mer snart! 

 Pluggmat!

 Mitt lilla kontor hemma.. snart ska vi skaffa bättre bord och stolar, detta känns inte så ergonomiskt :P 

 Vårkänslor :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar