söndag 22 mars 2015

Palmdale & San Andreas Förkastningen

A day at the office
Jag kom som sagt till Palmdale i förrgår, blev upphämtad av de andra på kvällen. Vi fixade lite kvällsmat och sedan var det sovdags. Jag kände mig lite bättre i nacken och valde på morgonen att åka med ut på field iallafall. Det var väldigt vackert landskap där ute, väldigt häftigt att kunna säga att man har stått på San Andreas Fault! Vi kunde inte stanna och ta kort på allt, men jag tog några bilder från lite olika ställen. 

Det var en lång och varm dag. Jag och en av de andra gjorde lite "geomorphological mapping" vilket betydde endel vandrande ute i bushen, stekande sol och ibland krävande terräng. De andra fortsatte med provtagningen och vi mötte upp dom på eftermiddagen. Jag var helt slut när vi var påväg hem, och min nacke och mitt huvud började säga ifrån. Detta ledde till att jag stannade hemma idag, ska bara vila tänkte jag. Ska eventuellt jobba lite på något arbete som ska in under veckan också, det blir ju lite tråkigt att inte göra någonting. Det finns en pool men jag vet inte om jag känner att det är varmt nog ute än :P 

Hemlängtan kommer fram lite då och då,  men det är inte lika illa när man har saker att göra hela tiden. Men jag känner nästan att det hade varit roligare att vänta på de andra inne i LA. Om jag ändå inte kommer göra så mycket fieldarbete just nu. Men kanske hänger med ut igen imorgon, och sen åker vi ju tillbaka till LA på onsdag. 

Här kommer lite bilder från de första dagarna i Palmdale och på San Andreas förkastningen. Uppdaterar mer snart!


 Solnedgången första natten i Palmdale

 Utsikten på första stoppet igår!

Härifrån pumpas tydligen vattnet till LA, ganska coolt!


Här har vi Californian Poppy-blomman, väldigt vacker och finns nästan överallt ute på field! 

 Varmt och torrt, med blommor som doftade underbart! Jag var dock lite på min vakt då jag kom på att jag inte tagit någon tablett mot pollenallergi - men det var inga problem! Det är väl andra sorts blommor och gräs här antar jag. Man vet ju aldrig, en av de andra fick mycket nysproblem. 

  
 Frisk vind här uppe!




 Mega-kottar, väldigt mycket barrträd i området, påminner lite om Australiens torrare delar (typ Melbourne)

Och även i Kalifornien kommer skogsbränderna fram tyvärr - torrt och varmt klimat. Man ser träd som har brunnit ner överallt, marken är full av aska och vissa träd som fortfarande står upp är svarta som kol - bokstavligen. 

Efter våran början på kartläggningen gick vi lite vilse, det hade gått 3 tmmar och vi hittade inte de andra - jag sa att vi får gå tillbaka samma väg vi kom, för terrängen var för krävande att leta vilset i (man får lite lätt panik när det inte finns telefontäckning och är svinvarmt mitt ute i ingenstans). Påvägen tillbaka såg jag helt plötsligt föreläsaren uppe på en kant i en föråldrad flodkanal ca 300 meter innåt bergen, haha. Så vi vandrade dit! Det visade sig att dom hade förflyttat sig till ett annat område, och det var därför vi inte kunde hitta dom först.. idiotiskt tyckte vi, då vi trodde vi gått helt fel. Om ni tittar noga ser ni våran föreläsare Derek sitta uppe på en kant, haha..

Dagens slut, nöjd och glad, men så trött!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar