söndag 6 december 2015

För fem år sedan vid denna tiden...

Jag tänkte det kunde vara lite kul med en tillbakablick, från fem år sedan runt denna tiden på året! Det var nämligen då mitt första år på Queensland University of Technology i Brisbane var avklarat, sommarlovet var i full gång i november och jag hade spenderat tre veckor i Sverige före julen det året på grund av dåvarande jobb som pizza-körare. Vid samma tidpunkt valde jag och några kompisar att flytta ihop och dela hus i Kelvin Grove närmre stan, och jag sa upp mig från jobbet och vi började leta. 

Detta var en spännande tid eftersom jag firade julen i Townsville med Jared och hans familj för första gången. Vi (jag och Jared) hade bokat flyg några dagar innan jul om jag minns rätt, och faktum är att vi missade flyget.. kom till flygplatsen 5 minuter efter att incheckningen hade stängt. Oops! Vi fick boka om till dagen efter, vi hann fram innan jul men hans mamma var inte glad!

Flyget från Brisbane till Townsville tar ca 2 timmar, det ligger mer norrut vid barriärrevet. Vi möttes av sol och vämre men även lite cyclonsstorm under dagarna vi spenderade där. Vid denna tidpunkten var jag och Jared inte "officiellt" tillsammans och det var väldigt nervöst att träffa hela hans släkt. Allt gick bra, vi hade väldigt kul och jag minns att en av hans äldre kusiner sa till mig innan vi åkte hem att "nästa gång kommer du hit som the girlfriend". Haha, ja så blev det ju!

 The Strand i Townsville, en inhägnad havspool för havet är för farligt att simma i (många farliga små djur där).

 Jag och Jared, för 5 år sedan! :P

Ca 35 grader varmt, väldigt kvavt. Detta var i köket med aircon på högsta, kolla hur det immar på fönsterna!

Efter julen runt den 28 december tillbaka i Brisbane letade jag nytt jobb mer centralt, eftersom flytten till nya huset med kompisar var på gång. Jag fick jobb dagen efter i en bar i Southbank, utan någon som helst barerfarenhet, och mitt första skift var dagen innan nyår! Jag jobbade sedan hela nyårsaftonsnatten vilket jag tyckte var jätteskönt, ville inte spendera kvällen med dåvarande housemates jag hade haha... Jag jobbade där ända tills April 2012, trivdes väldigt bra och hade väldigt kul, gemenskapen man fick som ett team!  

I vilket fall som heslt, någon vecka efter nyår kom den stora översvämningn till Brisbane; Brisbane Floods 2011. Detta var precis mitt i min flytt och jag var inne i stan när allt började hända. Det hade varit mycket information på nyheterna om att vattnet skulle höjas i Brisbane River, men aldrig hade jag trott att det skulle bli så illa som det blev!

Jag satt på uni och läste nyheterna när jag insåg att det var för sent att åka hem, de stora vägarna var avstängda. Lite smått panik blev det och jag fick springa hem till Jared som bodde mer centralt, och där var jag standad i ca 4-5 dagar. Under tiden hade det blivit rekordhöjder på översvämingen och många hemska historier på tvn. Vi hade tur som var rätt högt upp på en gata (Brisbane har väldigt mycket branta backar). Men längst ner på gatan var det så mycket vatten att trafikljusen nästan var helt under vatten. Där fanns det en båt som man kunde använda för att ta sig till närmsta mataffären. 

 Någon lustig person satte en poncho på en lyktstolpe på unversitetet när vattnet hade härjat klart, hehe. 

 Mitt universitet var helt stängt ett tag.

 Här var båten till affären :)



 Restauranger vid Brisbane River hade inte mycket att sätta emot, kolla så mycket lera det blev efter vattnet! 


Vattnet som pumpades ut ur byggnader som inte klarade sig helt undan.

Det mesta vattnet försvann efter någon dag, men det var mycket jobb att göra rent och fixa allt som gick sönder. Det blev gummistövelbrist i hela landet med, så alla som ville hjälpa till och städa var tvunga att vänta (för farligt att inte ha gummistövlar). En liten kul sak under denna perioden var att jag blev kontaktad av P4 och var med på radion i Sverige och rapporterade om situationen, det var en upplevelse! 

Efter detta började allt så småningom komma tillbaka till det normala, flytten var avklarad någon vecka senare och universitetet drog igång i slutet av februari igen. Mestadels är det ju ändå soligt i Brisbane, huvudstaden i the sunshine state, men det fanns många ställen som tog lång tid innan det blev helt återställt - bland annat hela fake-stranden inne i Southbank. 

Jag längtar såå tills vi ska tillbaka nästa år, planen är ju en långsemester i samma sväng som bröllopet och över jul. Jag är lite besviken att jag inte hann åka förbi Brisbane innan vi flyttade till England från Melbourne (efter 5 år i Brisbane blev det ju ett år i Melbourne innan flytten), så det kommer bli jättekul att åka tillbaka snart - ja om man kan kalla det snart, om 9 månader eller så, haha! Men tiden går ju fort som sagt :)

Nu sovdags! Uppdaterar mer snart - kramar!

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar