tisdag 2 april 2013

Early mornings

Mid-semester break, en lov-vecka da man kan plugga ikapp, jobba lite mer, eller bara slappa - denna gangen blev det att vila lite for mig, eftersom jag strackte min nacke i sondagskvall och nu ar den lite om. Men ska forsoka att plugga lite grann senare i veckan med - skulle pluggat med en kompis som vill ova pa svenska idag men fick stalla in, det ar en australiensisk tjej som bodde i sverige i ca tva ar och vill inte glomma bort hur man pratar svenska, det tyckte jag var kul for det ar inte manga svenskar jag kanner har nere :)

Vi har borjat forsoka stalla om sovtimmarna lite det sista, och det kanns nu som att vi ar lite pa ratt vag! Harommorgonen gick vi upp vid kl 5 for att promenera till stan och kolla pa soluppgangen, valdigt mysigt!  Tyvarr var det lite molnigt, men vi fick nagra fina kort pa stan anda - man brukar ju inte vara uppe sa tidigt och se stan pa det sattet. Det var sa tyst, och tomt. Ratt skont anda, om jag ska vara arlig. Vid runt kl 6 borjade vi se fler folk ute som var ute och sprang, promenerade med hundar, ute och cyklade (det finns valdigt manga cyklister har, tranings/tavlingscyklister), och aven lite mer trafik borjade titta fram. Vi har kommit fram till att 'morning-people' ar mycket trevliga, sager alltid 'hej' och 'godmorgon!' fast att man inte kanner dem. Vid klockan 6.30-7 var det fortfarande relativt lugnt och harmoniskt i stan, inget ljud i bakgrunden, bara lugnt. Vi vandrade hemmat, stannade pa ett av vara lokala cafen och drack en kaffe. Det var bara nagra fa andra personer dar sa tidigt, men av dessa fa personer sa var en ratt stor australiensisk rugby-legend dar med sin familj, lite spannande! Jag visste ju knappt vem det var, men Jared tyckte det var kul :)

Det gar bra i skolan ansalange, vi hade inlamningar i Geospatial Mapping for ca en vecka sedan, det var forsta delen av en 40% portfolio som ska in i slutet av terminen. Nu ar 20% av kursen avklarad! Kemin gar lite segare, och mitt andra spatial science amne har inte riktigt dragit igang med inlamningar annu - fast vi har en om tva veckor sa det ar verkligen dags att borja! Ett kemiprov (midterm exam) kommer om ca tre veckor med, sa lika bra att ova pa det med en gang ocksa.
Denna terminen ar relativt lugn jamfort med foregaende terminer, jag brukar ha sa mycket at gora redan fran forsta veckan  i vanliga fall - men denna terminen valde jag amnen fran min 'study plan' som skulle vara 'normalare' och ge mig lite andrum, dvs, inga geologiamnen denna terminen (vara geologiamnen ar ratt tunga), bara Spatial science och kemi. Det ar otroligt vilken skillnad det ar mellan olika avdelningar ibland. Min huvudinriktning ar Geoscience, och sa har jag en andra inriknting inom Spatial science/cartography, vilket da ar en annan avdelning. I vilket fall som helst sa ar denna terminen helt ok, kanns bra att kunna ta det lite lugnare och inte behova stressa precis hela tiden.

Eftersom jag blivit beordrad att bara vila for min nacke ar lite om, sa har jag varit hemma och druckit mycket te och spelat lite tv-spel, hehe. Det kanns lite konstigt, man ar sa van vid att bara springa runt hela tiden och ha saker att gora, nastan sa man glomt av vad 'vila' ar for nagot, man far nastan lite daligt samvete for man 'borde' gora nagot. Ska till doktorn och prata med dem om min strackning i nacken idag.

Vi jobbar pa att boka blijetter till sverige med, snart dags att komma pa en liten visit!!
Nu ska jag gora mig iordning och dra in till stan, jag lagger upp lite bilder har med sa kolla garna in dom, sa vi hors snart :) Kram!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar