torsdag 29 augusti 2013

Sol i Ballarat

Japp, det var soligt och varmt (runt 20 grader iaf, tror jag) i Ballarat haromdagen nar jag var pa uni. Tydligen ar det inte sa vanligt vad jag forstatt nar jag pratar med 'the locals'. Ett exempel var nar vi gick ut fran en forelasning och en elev utbrister 'Ahhh it's so bright! And I don't have my sun glasses.. we live in Ballarat, we don't have this magic here!'. Jag skrattade lite och tankte ja, det har ju varit vinter nu, fast det ar ju inte alls samma sak som en vinter i sverige sa jag tankte inte sa mycket mer pa det.
Lite senare pa eftermiddagen nar jag vantade pa min buss hem kommer en av mina forelasare och gar forbi, han sager da 'Hi Eleonor, what's with this weather, it's so sunny! We're not used to this in Ballarat! See ya!'. Det ar nu jag borjar fundera, regnar der alltid dar eller vad?? Nej, jag antar att det ar for att vintern precis varit, och jag som tyckte att det var skont med lite sol liksom, haha :)

Nu har vi snart bott i Melbourne i tva manader, och ja, man borjar val komma till ratta mer och mer. Jag har faktiskt saknat Brisbane lite da och da, man inser ju inte alltid hur harligt allting var forrens man har akt darifran. Harligt vader aret om (sol nastan varje dag), kompisarna, nara till skolan, bra kollektivtrafik. Men jag har fatt lara mig att fokusera pa de positiva sakerna har med, Melbourne ar en valdigt intressant stad, och just nu sa kanner jag val mig bara lite 'ny'. 
Skolan ar minst lika bra som dar jag gick innan, den ar visserligen mindre och inte lika manga elever, men da kan man fa ut mer av lektionerna. Tagresan ar lang, men landskapet runt omkring ar vackert, man kan se mycket djur (harar, far, kossor, hastar, alpackor och renar, med mera) fran taget nar man aker forbi. Det later ju ganska normalt egentligen, men man ser inte sa mycket djur har inne i stan liksom. Jag saknar att ha djur, vill kopa en hund men far nog vanta lite - lagenhet pa hogsta vaningen mitt inne i stan kanns inte som ratt bostad for djur liksom, haha.
Skolan har ocksa fler field trips an vad jag skulle haft i pa forra skolan, vilket ar spannande! :) Vet inte exakt nar dom kommer vara annu, men jag uppdaterar sa fort jag vet. Jag har skrivit lite om mina andra field trips med QUT i borjan pa min blogg - jag skrev tva inlagg i mars om field trips jag gjort tidigare under utbildningen (Pt Arkwright pa Sunshine coast, och Eden & Ulladulla i NSW) kolla garna in dom om ni ar intresserade, jag tog massa kort :)

Nu ar det helg med, underbart! Ska ut och fika i helgen, traffa lite nytt folk :) Och ska aven slappa lite, formodligen kommer vi spela tvspel med - vi har blivit lite foralskade i det nya spelet vi kopte: 'Tales of Xillia - Day one edition", typ blandning mellan Zelda och Final Fantasy, utspelar sig lite som en film och dom ar ganska roliga att lyssna pa.
Jag har precis blivit av med min migran som jag haft i tva dagar med, sa nu kanner jag mig valdigt pigg! Passade pa att stada lagenheten, hehe. Min migran har varit battre det senaste, hade ingen migran pa nastan en manad, helt otroligt! :) Men sen kom den lite en gang forra veckan, och nu igen haromdagen. Jag har en liten migran-dagbok for att se om det finns nagot samband mellan aktiviteter och saker i vardagen, se om det finns nagot jag kanske maste andra pa. Jag vet ju vad de flesta av mina sa kallade 'migran-triggers' ar, och nu har jag ju matt battre det senaste men vill anda forsoka fa bort migrananfallen sa mycket som det gar. 

Jag har aven kopt nya bocker om bergarter, minerals och stenar som jag ska lasa lite i :) Jag vet, later val lite nordigt men det ar alltid bra att lasa, hehe. Om man koper intressanta bocker sa gar det lattare med! Vi har ett grupparbete i skolan som ska borjas pa, och sedan har jag ju alla mina online tests varje vecka. Far erkanna att ansalange har denna terminen varit valdigt ok, inte sa stressigt. Men det kommer val mot slutet av terminen!

Inga kort att lagga upp denna gangen, men kolla garna in mina filed trip inlagg tidigare i bloggen istallet (i mars), massor med bilder :P Hors snart!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar