fredag 9 augusti 2013

Week 2

Nu ar andra veckan pa uni avklarad, och som vanligt ar det mycket att gora! Aven om jag bara har tre amnen denna terminen (i vanliga fall ar det fyra amnen) sa borjar det dra igang ordentligt. Jag hade sovmorgon idag, for efter allt pendlande blir man ratt trott - spenderar ca 6 timmar per uni-dag till att pendla, det ar ratt mycket haha. Jag gar upp kl 5, och oftast slutar mina lektioner relativt tidigt sa jag kommer hem runt kl.17-18, men igar hade vi en sen lektion och jag kom hem vid 20.30, det var en rejal dag kan man saga. Sa idag sitter jag hemma och pluggar lite, och da kan man behova lite sant har: Kaffe och choklad ar ju riktigt bra kombination :P




Amnena jag har just denna terminen ar roliga, forra terminen var ju inga direkta geologi-amnen, istallet bara valbara kurser plus kemi, sa nu ar det kul att geologin har dragit igang igen. I Landscape Evolution haller vi just nu pa med kartor (kartografi, som jag pluggat mycket pa QUT innan med, jag gillar't!), och varat forsta prac assignment var att lasa av topografikartor/svara pa fragor. Vi fick bland annat rita egna topografi-linjer pa en karta, faktiskt svarare an vad man tror - hade bara bilden ovanfor att ga fran, men det gick bra tillslut!
Jag laser en ratt blandad termin med amnen fran ar 1, 2 och 3, eftersom vissa amnen jag pluggat tidigare inte matchade med amnen jag har nya pa universitetet. I Economic Geology, som ar en andra-ars kurs, har vi redan haft ett test och en uppsats. Detta amnet handlar mycket om mineraler/bergarter och att kunna identifiera deras karaktarer. Jag gjorde liknande uppgifter forra aret pa QUT, sa nu far jag ta fram mina gamla anteckningar igen hehe, mineraler har manga detaljer som man maste komma ihag och jag tror inte jag kommer ihag allt utantill... Vi ska ha ett mineral-test om nagra veckor, ca 60 olika mineraler/bergarter, och 40 olika stensorter, dags att borja plugga pa det tror jag! I Applied Geophysics (som ar ett tredje-ars amne) har vi mest gatt igenom forelasningar och haft tva inlamningar, haller pa att fa lara oss om olika tekniker att mata geofysik i marken for att kunna se vad for bergarter som finns under, ratt intressant :)


Eftersom jag aker tag till uni sa tidigt sa far jag se soluppgangen pa taget, valdigt vackert med landskapet runt omkring. Tyvarr blir korten pa min telefon lite suddiga, men forsokte ta nagot fint kort. Forsokte aven ta kort pa alla djupa dalar vi aker forbi, men det blev for suddigt, haha.


Skolan ar aldre an den jag gick pa innan i Brisbane, och ratt liten om man jamfor. Det ar ca 25000 studenter, men fordelat pa olika campus. Vadret ar ratt kallt, halsduk som galler (sag faktiskt lite frost pavag till skolan en gang!), traden har inga lov och det paminner lite om tidig var i sverige - forutom att traden har roda papegojfaglar da, det ser man inte sa ofta i sverige, haha.
Kommer bilder, det finns en liten suddig rod fagel pa en av dom, saklart den flog ivag precis nar jag tog kort, haha.
Men nu ar det dags att fortsatta plugga, har massa readings att lasa igenom, men ha det sa bra salange! Hors snart igen :)
Kram








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar