tisdag 15 april 2014

Äntligen lov!

Ännu en vecka avklarad på denna terminen, week 6 var rätt tuff med mycket inlämningar och field trip nummer 2 är avklarad. Jared var iväg med jobbet i Sydney i fyra dagar, och jag hade fullt upp med plugg under tiden han var iväg. Nu är det lov i två veckor, men det blir väl mer som en "catch-up week", har mycket att läsa igenom. Det regnade typ hela veckan, detta var lite dumt med tanke på field tripen vi skulle på i strukturgeologin - regn gör alltid så det blir lite jobbigare ute på field, men det gick bra! Trots alla blöta papper gick det att läsa anteckningarna (som geolog borde man ha en vattentät note book, men har inte någon för tillfället...oops!) och snart ska man då ta tag i field reporten som ska in efter lovet.

Jag ägnade hela helgen åt att göra klart en inlämning i hydrologin, det är vid sånna här tillfällen man gärna vill att skolan ligger lite närmre, ifall man behöver prata med någon föreläsare - nu vet alla att jag bor långt bort och det brukar gå bra att maila frågor och få svar snabbt, men det hade vart bättre om uni låg lite närmre.

Regn och rusk!

På field tripen åkte vi till ett ställe som heter Steiglitz, utanför Ballarat. Det var en kombinerad utflykt med två andra ämnen (sedimentology & stratigraphy), två ämnen som jag gjorde på QUT för två år sedan och behövde därför inte göra deras uppgifter. Dom ämnena är dock två av mina favoritämnen så det hade vart intressant att lyssna lite på deras föreläsare, men jag gick istället med min föreläsare i strukturgeologi och förberedde våran del av utflykten. Hon berättade om olika strukturer som vi hittade längs med vägen (bonus tyckte jag, man lär sig bäst när man kan se hur strukturerna ser ut i verklighet), och precis när hon sa att förra året hade dom sett en koala i detta området, så ser vi en i ett träd! Försökte ta ett kort, men den var för högt upp. Bilder nedan!


 Här började utflykten med sedimentologin, deras första uppgift var att hitta och rita av 5 sedimentära strukturer.

Jag gick då istället med min föreläsare och förberedde för strukturgeolgin, stannade och pratade lite om andra strukturer vi hittade längs med vägen, till exempel:

 ....en så kallad "concretion" (cirklen i klippan), väldigt intressant!

 ...och den vågiga ytan på denna stenen.

 Och koalor! Det sitter alltså en koala högt uppe i det trädet, men det är svårt att se, haha. Han ville inte vara med på kort..

Första delen av uppgiften, här kan man rättså tydligt se de "böjda" lagrena av sten.


 Del 2, i denna delen är alltså inte riktigt lika lätt att se vad det är för strukturer. Ibland även för oss geologstudenter så ser det faktiskt ut som bara "en massa stenar"...

Tyvärr med det tråkiga vädret blev bilderna inte så roliga, men nu efter en vecka med skitväder och förkylningar så kom det soliga vädret tillbaka - och nu klagar man nästan för att det blir för varmt med jackan, haha. Nu känns det ungefär som det är vår på gång, fast det är höst.

Från det ena till det andra, ett bröd dom är väldigt gott är raisin toast - ett rostat kryddigt bröd med russin inuti, det kanske finns liknande hemma? Detta brödet funkar bra i brist på knäckebröd. Jag brukar dock ta bort russinen, resultatet blir ca 25 russin på en tallkrik när jag ätit klart, vilket gör att folk gärna undrar varför jag ens äter detta brödet. Saken är den att själva "brödet" är supergott, men det kunde vart lite färre russin i det, hehe!


Eftersom det blir så mycket plugg ibland så kan man känna att man behöver vara lite mer kreativ, göra något kul! Jag gillar att laga mat, att prova nya recept och nya smaker. Vi försöker ju även hålla igång vårat nyttiga matsschema, eller vad man nu ska kalla det - att äta mat som innehåller bra saker, vitaminer och mineraler som man behöver. Detta betyder alltså inte att vi skippar alla fetare saker, aldrig äter godis och glass, eller försöker banta, det handlar mer om att äta bättre så att man får i sig allt man behöver (vitaminer, mineraler, aminosyror, protein, med mera!). Jag har ju lite problem med migrän och behöver äta ofta och mycket, och det är just därför viktigt att tänka på vad jag äter, så detta är även ett sätt att försöka förbättra migränen. Så, middagen idag bestod av en ny salladsblandning: grönkål, persilja, paprika, pumpa, rödbetor och quinoa med feta ost, till detta ugnslagad kyckling, riktigt gott!


Så man ska kanske passa på att slappa lite när man väl har lov, blir lite tv-spel ikväll kanske! Och lite glass :P Hoppas våren är på gång hemma, jag uppdaterar mer snart!
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar