torsdag 3 september 2015

Mooloolaba Cake: Morotskakans tropiska släkting

Jag säger bara YUM!
 
Typ en av de godaste "cakes" jag ätit, utan tvekan! Australien-inspirerad Mooloolaba Cake på Aussie-ägda Workhouse Coffee i Reading. Precis vad jag behövde en torsdagseftermiddag som denna!
 
Lite som dom själva beskriver den är tårtan/kakan morotskakans tropiska motsvarighet, med banan, ananas och lite andra tropiska ingredienser, plus någon form av glasyr på med lite kanelsmak. Den påminner lite om den Hummingbird Cake som jag brukade köpa mycket i Melbourne, och den har fått sitt namn efter en stad på Sunshine Coast, Queensland (lite ovanför Brisbane). Jag har dessutom varit där i närheten och på flera av de närliggande stränderna under åren vi bodde i Brisbane, älskar Sunshine Coast! Bringing back memories :)
 
Jag passade även på att köpa lite nytt kaffe till våran aeropress, denna gången blev det deras blend "Butterscotch" som ska vara naturligt söt och smooth. Ska bli spännande att prova! Jag har sagt det innan, men säger igen: Om ni har vägarna förbi Reading, gå till detta cafét, ni kommer inte ångra er :)
 
Nu dags att fortsätta med plugget, har gått igenom mycket av mina field notes från Kreta idag, plus några av föreläsares notes. Jag hade möte med honom igår i Portsmouth, första tågresan dit från Reading, och förutom att jag fick uppleva det där vanliga med tågen i England - förseningar - så var det helt ok. Däremot råkade jag köpa en enkel-biljett när jag skulle köpt tur/retur.. Nytt system i biljettmaskinerna här i Reading så jag tog fel helt enkelt, och fick därför betala dubbelt så mycket. Systemet här i England funkar så att om man köper en enkelbiljett för 25 pund till exempel, så kostar en tur/retur biljett 26 pund om man köper dom samtidigt. Jag fick istället köpa två enkla för 25 var, haha.
 
Men nog om detta, åter till plugget! Tänkte se om jag kan få in lite shopping som belöning ikväll, hihi. Och drömma mig bort till Sunshine Coast kanske... :)
 
Lite bilder från stränder på Sunshine Coast finns i tidigare inlägg om Coolum Beach och Maroochydore (älskar namnen på ställen i Australien, så coola!).
 
Uppdaterar mer snart!
Kramar
 

 Här har vi den, Mooloolaba Cake!
 
  Och här är bilder från Portsmouth igår, inte riktigt lika tropiskt men vackra blommor i alla fall :)
 
 Vid tågstationen i Portsmouth Southsea
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar