måndag 22 februari 2016

Om bakning (och träning!) utomlands

Det senaste har det blivit mycket bakande, vet inte riktigt varför, det har bara blivit så! Och som ni vet så har jag nämnt tidigare att jag aldrig lyckas med en riktig kladdkaka utanför Sveriges gränser. Jätteskumt! Jag vet inte om det är ingredienserna som skiljer sig lite, eller om det är ugnen. Men både i Australien (hade både vanlig ugn och gasugn) och i England har inte kladdkakorna blivit bra alls. Det blir bara svampigt eller torrt!

Så vad gör man istället??
Istället har jag jobbat på min kladdkaka med cheesecake inuti, den gjorde jag ofta i Australien (baserat på ett Australienskt recept på brownies med cheesecake) och den blir alltid supergod! Den senaste gjorde jag för någon vecka sedan, farligt gott blir det alltså! Jag har börjat inse att "utomlands" funkar Australienska recept bäst för mig, det blir nästan alltid bra! Mina stackars svenska recept däremot blir lite sämre, hehe. 


Ett annat exempel är mina chocolate cookies häromdagen. Några med bara chokladsmak, och några med nutella inuti! Även dom på Australienskt recept. Jag är ju egentligen ingen sötsugen typ, men dom blev otroligt goda, haha.


Vi har även provat den där "pastry-flätan" med choklad och jordgubbar eller banan, stor tumme upp på den! 


Och igår gjorde vi "strawberry-nutella-french-toast"-rullar. Inte helt oväntat tyckte jag det blev alldeles för mycket sött när man rullade dom i kanel-socker, så jag tog utan på några. Jättegoda blev dom iallafall, rekommenderas starkt :)


Tigerkaka brukar bli ok också, och kanelbullarna blir perfekta - iallafall när man bakar så fina bullar som min svenska kompis Sofie gör här i England :) Vi bakade lite för någon vecka sedan, fick med mig tre påsar bullar hem! Dom är slut nu kan jag säga, hihi. 


Och måste ju nämna Jareds topp-efterrätt, chocolate sauce pudding! Bästa bakverket efter en riktig kladdkaka, så otroligt gott. Jag har inte ens vågat prova att göra den än, jag låter alltid Jared fixa när det är dags. Den är sååå-ååå god! Lite glass till den, rykande varm från ugnen... :)


Så ser dom ute före ugnen...


Och efter!

Så, kladdkaka blir det inte. Men man kan göra massa annat! 

Och träningen då??
Jo den går jättebra! Det har gått nästan två veckor sedan sista sjukgymnastiken, och jag har kämpat på - det har blivit så mycket bättre det senaste, jag tror jag kanske haft ont i huvudet ca 2-3 gånger på två veckor bara! Det är inte helt bra i axlarna än, men det går verkligen åt rätt håll. Jag kan plugga i 4-5 timmar i sträck (med vilopauser) utan smärta nu med! Migränen är bättre med.

Jag känner mig även starkare. Vi tog ju mått för ca 1,5 månader sedan för att se om det syns skillnad, måste hitta pappret vi skrev på så vi kan jämföra nu. För min del är det inte mycket kilon som ska bort, utan mer styrka och muskler som ska byggas upp. Jared har som mål att både bli starkare och tappa några kilon, han har gått ner 5 kg redan, och detta trots ett brutet nyckelben som gjort att han inte kunnat röra sig ordentligt! Den sittandes cyckeln har gett resultat :) Han börjar kunna röra armen mer och mer nu, han ska precis iväg på business trip men efter det blir det en ny röntgen följt av sjukgymnastik. 

Kort sagt: Vi äter ju inte bara massa sött, oroa er inte! Vi fokuserar mycket på hemlagat och nyttig mat, samt mycket träning. Vi tycker man ska kunna unna sig något lite då och då, och vid dom tillfällena är det mycket bättre och roligare att baka eget än att köpa färdigt, man kan ha mer koll på vad som är inuti då med! 

Anyways, nu ska vi ut en sväng och kolla i affärer, tänkte festa till det lite med "flygande jakob" till middag ikväll, Jared åker ju iväg i några dagar imorgon.

Uppdaterar mer snart! 
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar