fredag 29 april 2016

Dags för lite studiesnack!

Mycket att göra, som vanligt! Jared kom hem från en Business trip i Spanien iförrgårkväll, han var bara iväg i några dagar så det gick fort. Jag har bara pluggat under tiden, och pluggar fortfarande haha. Har väldigt mycket som ska bli klart innan Sicilien och även efter fieldtripen. 

Nu var det ett tag sedan jag skrev om mina studier, så här kommer en liten sammanfattning!

Jag ansökte ju till två online kurser på Stockholms Universitet nu under vårterminen, vid sidan om min masters här i England. Kort sagt har jag fått fokusera lite extra på de två onlinekurserna denna månaden, måste få dom klara innan fieldtripen till Sicilien. Dom ska egentligen inte vara klara förrens i början av juni, men jag har så mycket annat som ska in på Portsmouth Uni då, så bättre att få det klart tidigare. 

Så mina två onlinkurser på Stockholm Uni är på engelska, det är ett andraårsämne och ett tredjeårsämne, så för att få göra dessa var jag tvungen att skicka in min bachelor-examen från australien som sagt. 

Jag tycker upplägget har varit intressant, mest för att jag aldrig pluggat online innan (distanskurs är inte alltid lätt, när man har frågor etc). Även om det var lite klurigare på distans så var det lite lättare jämfört med min kandidatutbildning i Australien. Dessa onlinekurserna är nog inte som "vanliga" svenska universitet brukar göra normalt sett, vi hade ingen "slut-tenta" till exempel online, och det var inte på svenska. Men istället hade jag massor av inlämningar och exams under tiden, som jag är van vid! 

I Australien har man visserligen Exam Period i slutet av terminen också, men själva upplägget kändes ändå ganska likt, förutom att under en termin i Australien läser man 4 ämnen samtidigt, så det är mer fullt ös! Så kan nog inte säga att jag provat svenskt universitet på riktigt än, bara onlinekurser :P 

Min masters här i England har varit helt annorlunda eftersom det är en annan utbildningsnivå, så det går inte direkt att jämföra :) Men bara positivt! Jag gillar Portsmouth Uni och min mastersutbildning!

Stockholm Uni Online-kurser:
Jag har i vilket fall som helst bara en uppsats kvar i Paleoclimatology, och sedan två inlämnnigar och ett research paper till i Tectonics:
  • Tectonics har varit den svåraste änsålänge, och det visste jag från början med. Allt som har med Strctural Geology och fysik att göra är lite krångligare! Men jag tycker det är jätteintressant och har lärt mig massor. Jag får jobba rätt hårt och har lyckats klättra upp till ett A (haha, jag är inte van vid detta betygssystemet alls!) i den senaste inlämningen, så stolt!
  • Paleoclimatology är jag också väldigt intresserad av, och fick ta fram mina Stratigraphy och Sedimentology kunskaper från år 2 i Australien, har inte gjort så många "core loggs" det senaste och detta fick mig att komma ihåg hur mycket jag faktiskt tyckte om det! Att klura fram klimatförändringar bakåt i tiden och sedan även försöka förutse trender till framtiden. Vi har haft 2 prov den senaste veckan, och några inlämningar - allihopa har gått bra, mellan 75% till 95% i betygen, nöjd med det med!



Mina "core loggs"!

Detta har jag kvar på min masters på Portsmouth Uni:
  • Så, i Portsmouth har jag kvar att göra min Sicilien-fieldtrip (om två veckor!!) till ämnet Seismology (jordbävningslära) och Volcanology (vulkaner). Under fieldtripen gör vi ca 50% av ämnet och efter fieldtripen har vi en research article som ska in, värd 50% med. 
  • Efter detta är det bara min Kreta-avhandling kvar! Den är ju som sagt nästan klar inför en första "draft"; kartorna är klara, alla kapitel är skrivna, men det behövs endel feedback och renskrivning fortfarande. Den är just nu på 100 sidor, ca 24000 ord. Och sedan ska jag skriva research artikeln som ska med avhandlingen, den tänkte jag fokusera på under sommaren! Den kommer nog vara på mellan 8000-10000 ord med. Och den ska publiceras om den kvalar in! Spännande :)

Därefter är det som sagt bara min redovisningsdel på konferensen kvar, sedan bär det av till Sverige på vårat bröllop, och vidare till Australien i väntan på uppehållstillstånd. Mycket att fixa med just nu. Snart klar! Längtar!

Idag och i helgen ska jag försöka få gjort så mycket som möjligt eftersom nästa helg ska vi hälsa på kompisar norrut, ska bli jättekul! 

Det är dock en "öl och cider festival" i Reading just nu, så vi kommer förmodligen gå dit med :P Jared lät väldigt exalterad idag när han såg att det var igång hehe.. Vädret har varit fint det senaste, men väldigt kallt! Men solen är framme igen och något som jag gillar med England i denna årstiden är att det planteras blommor överrallt! :) Jared är mer intresserad av tv-spelsaffärerna dock hehe.




Nu, dags att dricka upp mitt kaffe och plugga vidare!
Uppdaterar mer snart!
Kram



1 kommentar:

  1. Kul att kunna studera på distans! Själv skrev jag ju större delen av min magisteravhandling till mitt finländska universitet från Teneriffa :) Handledning skedde via email under tiden jag var där.

    SvaraRadera