tisdag 26 april 2016

Den som väntar på något gott!

Vår väntetid på uppehållstillstånd har alltså gått upp lite grann, men vi förstår att dom har mycket att göra, det får ta lite tid - vi är istället väldigt tacksamma att vi kan vänta tillsammans! :) Det är ju många som inte gör det... det måste vara jobbigt!

Men, kan säga att prata med MV är ingen dans på rosor ändå. Kan säga att MV har gjort mig så fruktansvärt stressad det senaste, dom ger olika sorts infomration i olika email och man vet aldrig vad som kommer ändras i lagarna. Att det skulle vara såhär svårt att ansöka om uppehållstillstånd i SE hade jag aldrig trott. 

Ena stunden får han besöka sverige under väntetiden, enligt ambassaden är det inga problem eftersom enligt lag behöver han inget visum de första 90 dagarna (och vi ska ju vara där när vi gifter oss i Oktober bara). Men enligt MV är det på "egen risk" då dom kan ge avslag om vi befinner oss i landet när dom väljer att ta beslut. Nu tror jag inte att vi får beslutet om 6 månader när vi gifter oss i SE eftersom väntetiden år så fruktansvärt mycket längre än så, men "risken" finns ju där, vilket gör att man blir orolig.

Då tänkte jag "ja men då tar vi intervjun i Australien, så slipper vi den risken!" för man måste ha en intervju på ambassaden innan de kan gå ingenom ansökan på riktigt. Om vi besöker SE innan intervjun så kan dom ju inte ta belsutet förrens efter intervjun ändå. Men så har jag sett information från andra ansökande som försökt boka intervjun senare på året "att man kan inte boka så lång fram i tiden". Jahapp...det kanske beror på vilken ambassad det är? Ska man gå och hoppas på att intervjumailet kommer senare då, så man kan boka en senare dag för intervjun? Vissa får intervjumail efter en månad, andra får efter 6 månader. Ingen vet hur det funkar. Suck.

Och sedan har vi förslaget på försörjningskrav som kommer snart, någon säger retroaktivt (dvs även för folk som redan ansökt innan lagen träder i kraft), men enligt regeringens förslag INTE är retroaktivt. Man vet inte vad man ska tro på. Jag hoppas att regeringen fortfarande har överhanden här och det är dom man kan lita på. Om det blir retroaktivt måste alla vi par som bor utomlands i princip flytta isär, då svensken måste vara i Sverige, och sedan vänta ifrån varandra i denna långa väntetid. Om lagen blir sån så får vi vänta med Sverige tills det ändras tillbaka, vi kommer inte flytta isär. Punkt slut :)

Jag vill inte stressa om detta, men det är svårt att inte tänka på det hela tiden. Jag vill inte låta MV ta massa energi av mig som jag behöver till annat. Vi har ansökt, och håller tummarna att allt fungerar som det ska och att vi får vårt positiva beslut om ca 13-14 månader som hemsidan beräknar. Och eftersom vi då vart tillsammans och bott ihop så länge (ca 7 år, och bott ihop i 5år) borde han få permanent direkt (man ska ha bott ihop i mer än 2 år tillsammans är regeln just nu tror jag!). Det är ju iaf positivt, även om man inte vet hur de ser på saken. Men håll alla tummar och tår är ni snälla :) 

Nu ska jag fokusera på annat, inget slöseri med energi på irriterande byråkrati!

Ha en trevlig dag :D 
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar