lördag 19 oktober 2013

Plugg, 'grona saker', & annorlunda blabar

Nu ar det bara tva schemalagda veckor kvar pa terminen, och det borjar kannas att slutspurten kommer narmre nu! Vi blev klara med ett grupparbete forra veckan, det blev sammanlagt en 6500 words - Research Report i Economic Geology som vi ska ha redovisning pa nasta vecka. Ritkigt nojd med gruppens arbete, vi hade en lite seg start men kom igang mot slutet, nu ska jag bara satta ihop allas power point presentationer och sa kor vi pa redovisning nasta!

Vi har aven fatt tillbaka lite resultat fran olika prov. Mineral test nummer 1 fick jag ca 80%  pa, jag var nojd med det sa tankte forst inte gora det valfria omprovet som var for dom som ville forbattra sitt forsta resultat, men jag gjorde det anda och det blev en hojning av det hela med 5% till 85, valdigt nojd med det med! Vi har fatt tillbaka nagra utav de inlamningar fran prac-lektionerna som vi har varje vecka med bra resultat med, kanns som det har gatt relativt fort denna terminen och eftersom jag inte behovt jobba nagot sa har det inte kannts lika stressigt, dvs mer tid att plugga ordentligt vilket leder till en mojlighet att fa battre betyg. Men vi har fortfarande endel kvar innan terminens slut - haller just nu pa med tva parc-inlamningar i Applied Geophysics som tar lite pa krafterna, det ar mycket matte och utrakningar - men sa intressant! Handlar just nu om jordbavningar och seismology. 
Efter det har jag nagra online tests kvar, nagra fler prac-inlamingar i alla amnena, en research essay, en till research report, och sedan 3 final exams. Sa med andra ord, det ar endel kvar att gora. 




Jag har borjat lara kanna lite folk i mina olika klasser med - jag har ju en ratt blandad termin eftersom jag bytte skola med bara ett ar kvar pa min forra utbildning, har just darfor lite blandade amnen i olika arskurser da vissa amnen inte matchade vad jag pluggat tidigare, amnen som jag maste gora for att fa min degree har. Det tog ett litet tag att lara kanna lite folk, antar att det ar for att jag kom in helt hux flux fran nagon helt annanstans mitt i aret, bara hoppade in i deras lektioner i princip. Dom flesta jag lart kanna ar i ar 2, vilket ar helt ok for jag kommer ha nagot amne med dom nasta termin med, vilket ar min sista termin (tiden gar sa fort!). Klassen i arskurs 3 som jag gatt med nu har inte vart sa pratglad, men forstar att deras fokus inte ar att skaffa massa nya kompisar nar dom har ca tva veckor kvar pa hela sin utbildning. 

Migranen tittade fram en gang, den kom pa tisdagskvallen och in pa morgonen dagen efter - men denna gangen blev jag inte helt sangliggandes, och alvedon hjalpte efter nagra timmar. Jag tar det som ett steg i ratt riktning, men har en bit kvar och nagra fler migranbehandlingar - men haller tummarna. Dom sa pa migrankliniken att det ser bra ut, men det kan fortfarande ta ett litet tag innan man ser storre resultat.

Annars har det inte vart sa mycket pagang mer an plugg det sista, vi forsoker halla oss till varan nya nyttiga matvanor och det gar ratt bra - jag ater mycket frukt och notter under plugget, och pa tal om frukter... deras blabar har ar enorma, det tog mig ett bra tag (ca 5 ar) att ens borja gilla dom, haha! Dom smakar inte alls samma, nastan bara vattnigt och ar inte bla inuti alls. Skumt. Men annan frukt smakar samma :) Och nar det ar mycket plugg ibland blir det lite fika paus med kaffe och kaka - idag provade vi en apelsin-chodklad-kladdkaka, valdigt god!



Idag provade vi aven att laga ett av Jareds fastrars recept pa 'pasties', sma trianglar med kottfars, potatis och gronsaker inuti ett litet deg-paket, jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva dom battre an det, haha - men visar bild har nedan! Dom blev jattegoda!




Vi ovar pa med svenskan, det blir att man tar det lite da och da istallet for att sitta ner och ha 'lektion' som vi gjorde innan. Mest for att vi inte langre had en svensk grammatikbok pa engelska haha,  men det star pa inkopslistan. Jared brukar tycka det ar valdigt roligt att ova och komma pa nya ord eftersom manga av orden ar valdigt bokstavliga i svenskan, till exempel: 'Floss' pa engelska ar tandtrad - vilket ar 'tooth thread' bokstavligt oversatt, likadant med 'Seesaw' - gungbrada, som bokstavligt blir 'swing-plank', sedan har vi klassikern.... Jared fragade mig vad 'vegetables' var pa svenska, jag svarade ''gronsaker, which is 'green things' literally''. Det tog mig ca 5 sekunder innan jag insag hur roligt det lat, vi kallar gronsaker for 'grona saker' haha :D Perfekt namn ju! Om inte gronsakerna har en annan farg da, hmmm...

Men nu ar det dags for lite film, det ar lordag och ingen press - jo just det... har ett online test att gora forst! Men uppdaterar mer snart! Kram :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar