onsdag 27 november 2013

Field week uppdatering

Sa for det forsta kan jag saga ar 'gor om, gor ratt!' for det ar lite vad dom forsta dagarna var pa denna field veckan. Inte angaende arbetet i sig, men med packning, sovtider etc.. och hur lang denna kursen egentligen ar. Jag trodde det bara var en vecka, men tydligen ar detta en tre veckors kurs! Sa inget sommarlov forrens runt Lucia, i princip. Men de tva sista veckorna ar sjalvstandigt arbete och darmed inga lektioner (vilket ar skont).

Dom tva forsta dagarna kan man sammafatta som mycket att gora, flera forelasningar och prac-lectioner per dag (fran kl 09-17) och efter det skulle man jobba pa uppgifterna vi fatt. Halva kursens arbete ska in imorgon, och sedan har vi tva veckor pa oss att gora klart den andra halvan. Det jag kan saga om min erfarenhet av Ballarat ar att dom 3 fraserna som anvands mest maste vara: 1. 'Too easy' - betyder ungefar 'inga problem, latt som en platt',  nummer 2. 'Spot on!' - vilket betyder typ mitt i prick! Och... nummer 3 kommer jag inte ihag just nu (valdigt irriterande haha), men jag aterkommer! Vet inte hur manga ganger jag horde dom fraserna dom forsta dagarna denna veckan, hehe :)

Dag 3 var varan Field Day, varmaste dagen pa veckan, och vi skulle ut och arbeta pa field hela dagen. Man maste ha hatt, solkram och vatten i massor med sig, och jag funderade inte sa mycket mer pa det. Jag har varit ute i field nar det varit varmt tidigare men det var ju for det mesta i Queensland nar jag pluggade i Brisbane, sa jag tankte inte sa mycket pa skillnaden i klimatet har nere. Vi var langt ut i staten Victoria, valdigt torrt klimat och stekande sol och inte mycket skugga (jamfort med Brisbanes 30 grader och mega-fuktighet). Det blev ca 33-34 grader, men kandes mer som 40 eller nagot, och detta blev lite for varmt for lilla mig nar vi vandrat runt dar halva dagen, och jag fick nagon liten form av 'heat stress' och fick aka till sjukhuset. Pa sjukhuset tog dom tester och kom fram till att jag hade druckit alldeles for mycket vatten (konstigt nog), men jag forstar varfor. Jag borjade ma lite konstigt under dagen och var valdigt varm ute pa field, och det enda man tanker pa da ar att dricka vatten, mera vatten. Men att dricka for mycket vatten ar inte bra heller. Spenderade tva timmar pa sjukhuset, dom var jattetrevliga, jag madde battre och fick nagra kalium-tabletter och sedan blev det hemfard. En av mina forelasare korde mig hela vagen hem till Melbourne, dom ville inte satta mig sjalv pa ett tag, valdigt omtanksamt av dom!
Idag mar jag mycket battre, har varit valdigt trott bara och haft lite ont i huvudet, men det kanns battre nu med. Jag fick stanna hemma och jobba pa inlamningar, och imorgon ar sista dagen med lektioner for detta amnet - och det ska bli sa himla skont! Efter det tva veckor till, sedan sommarlov (anltigen)!

Har kommer nagon bild fran field dagen, nu fick jag antligen nagra kort pa landskapet som jag pratat om tidigare, och anvande dessutom min riktiga kamera. Nu kan man se dom djupa dalarna och vackra vyerna, nagra av dom har 'landslides' (jordskred) och det var dom vi kollade mycket pa under dagen.









Nu ska jag stada lite i lagenheten och laga middag (ar superhungrig), kanske far sprigna till affaren och kopa lite banan med, bra frukt som innehaller kalium som jag hade lite brist pa igar sa doktorn, sedan blir det kanske lite film eller tv-spel - det kanns som en chill kvall kan behovas!
Uppdaterar mer snart :)
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar