torsdag 21 november 2013

Snart sommarlov!

Nu ar terminen slut och bara field veckan kvar, det har gatt fort! Nu kan jag nastan saga att det ar sommarlov, bara en liten del av sommarterminen kvar. Men jag kan val anda saga att forsta terminen pa Ballarat ar avklarad, och darmed bara en termin kvar tills examen (efter sommar-fieldveckan). Det kanns riktigt bra!! :)

Kan aven passa pa att saga att mitt universitet ska byta namn nasta ar ocksa, inte for att det paverkar oss sa mycket mer an att namnet andras, men det kommer heta 'Federation University Australia' istallet for 'University of Ballarat'. Anledningen ar att Uni of Ballarat ar ett av de storsta regionala universiteten i australien, och dom har campus lite har och dar i Victoria (staten), alltsa inte bara i staden Ballarat som det later som. Dom la darfor ihop alla campusen och gav ett nytt namn som passade battre. Sa nasta ar blir det att kopa ny universitetstroja, hehe ;) 


Det sista provet i geofysik var ratt svart, och jag var helt slut efterat nar jag kommit hem  - gick upp tidigt och akte till stan kl 07.30 och pluggade pa ett cafe dar innan jag akte till Ballarat, hade sedan provet pa skolan och kom hem ca 12 timmar senare. Jag brukade alltid gora sa nar jag pluggade pa QUT, gick upp tidigt och pluggade med kaffe pa ett av mina favorit cafen och sedan bussen till uni och skriva prov, detta var lite smidigare nar man bodde nara skolan, men jag tankte jag testar har anda - och det funkade faktiskt ratt bra! Och cafet ar mysigt och bra med, haromdagen nar jag inte hunnit dricka upp mitt kaffe dagen innan kom dom fram till mig dagen efter och fragade om allt var ok, om jag var missnojd med nagot eftersom jag inte druckit upp, haha.. Jag forklarade att jag bara inte hann dricka upp just da och det var inget som var fel alls! Men sa trevligt att ett sa stressigt cafe med manga kunder tar sig tid att prata med folk dom kanner igen, som kanske kommer dit ofta :)


I Ballarat har jag tyvarr inte hittat sa mycket gott kaffe annu, men har iof inte direkt letat heller, sa det finns sakert sma mysiga stallen inne i stan dar men har bara inte haft tid att utforska staden ordentligt. Men annars sa har vadret varit mycket fint det sista, till och med i Ballarat: 29 grader haromdagen! Ballarat har endel aldre byggnader fran nar det var gold rush under 1800talet, nagra byggnader (vet dock inte hur gamla dom ar) nara tagstationen ser ut sahar:


Jag kanner mig fortfarande lite ovan vid detta klimatet (och vaderomslagen), det kan vara valdigt varmt under dagen sedan kallt pa natten, varmt ena dagen, kallt andra etc. Och regnjacka, det ar nagot som jag inte ager langre - har inte haft en sedan Sverige - och det ar aven nagot som kanns vart att skaffa i Melbourne. I Brisbane regnade det ju saklart med ibland, men det var alltid sa varmt och fuktigt, om man hade haft pa sig en regnjacka hade man smallt bort nastan. Regnet kom och gick dar pa kanske 20 min, sa ofta vantade man bara ut det - pa dom 20 minutrarna regnade det visserligen en hel flod, men det gick over fort. 

Pollenallergin kommer fram sa fort solen tittar fram har i Melbourne, och jag antar att det ar for att det ar torrare klimat har nere sa vaxter som finns i Sverige faktiskt vaxer har med. Till och med olika bjork-sorter finns har nere, det var en surprise for mig haha! Roda och kliande ogon, nyser hela tiden, men det finns allergitabletter som hjalper med saklart :) Haromdagen nar jag inte hade tagit min allergitablett och skulle hamta ett paket pa posten som Jared fatt gick jag forbi massa tradgardar med vackra blommor i olika farger, riktigt sommarkanlsa liksom, solen varmde och det luktade gott - det var sa vackert att jag inte ens tankte pa pollen forst, men pa vagen hem igen borjade jag nysa. Sa jag foredrar nastan nar det regnar har, men bara nastan... hehe :P 





Nasta vecka drar field veckan igang, kanns som jag borde plugga just nu eftersom vi har fatt en himla massa readings att lasa innan mandag, men jag vill ha lite ledigt nu efter alla final exams iallafall. Men ska dra igang plugget igen lite senare idag, foljt av nagra fodelsedagsdrinkar med Jareds jobb :) 
Om jag kanske skulle ta och lasa lite readings nu da.. men kaffe forst tror jag - later som jag dricker kaffe hela tiden, men det ar max en per dag, ibland ingen - beror lite pa vad som ar planerat. Oh well :)

Nu ar det minre an en manad kvar tills vi kommer och halsar pa, jag langtar! Alla julklappar kopta redan (kunde inte halla mig, tycker det ar sa kul, hihi), nu fattas bara en ny resvaska. 
Men jag uppdaterar mer snart ha det nice salange!
Kram

2 kommentarer:

  1. Hoppas du har det bra Eleonor!
    Vi här hemma i Sverige saknar dig väldigt mycket!
    Hoppas vi ses när du kommer hem!
    Kram Anna :)

    SvaraRadera
  2. Tack, det ar finfint har, hoppas allt ar bra med er ocksa! Jag saknar er med, ja saklart ses vi vid jul! :) Kram kram!

    SvaraRadera