torsdag 6 februari 2014

Brighton Beach

Det har varit mycket sol det sista, och just därför har det blivit mycket strandvisiter för oss studenter som inte vet vad vi ska göra med allt sommarlov. Igår bestände vi oss för att ta oss ut en bit utanför stan och kolla på Brighton beach, hade hört mycket bra saker om den och kände därför att vi ville åka och uforska stället helt enkelt. Det är ju fortfarande några veckor kvar tills skolan kör igång igen, och då är det kul om man kan hitta på lite saker.

Denna stranden ligger ca en halvtimma från stan och är känd för sina s.k "boat houses" som finns i många olika färger och ligger längs med stranden. Husen var rätt små och gulliga, och framförallt: många fler än vad jag trodde! Stranden i sig är större än St Kilda Beach som ligger närmre stan, men kändes mycket trevligare. Det var inte lika mycket folk och det var fräschare. Dock fanns det inga cafen i närheten, lite lustigt. Vi passade i allafall på att chilla, känna på vattnet och ta en massa kort (tack Jessica för första bilden nedan!). En väldigt härlig dag med andra ord :)



Det har faktisikt varit endel att göra det senaste ändå, med alla papper som skulle fixas med skolan, CSN, etc etc. Så häromdagen när det hade varit en lång dag  med mycket telefonköer och pappersarbete bestämde jag mig för att gå till ett shopping centre inne i stan som har outlet affärer (en students dröm!), och därmed mycket billigare kläder/saker, generellt sett. Jag köpte mig en kaffe och vandrade runt lite, kändes skönt att kunna slappna av lite efter allt arbete. Jag hittade några grejjer som jag ville köpa, bestämde mig efter mycket funderande att det var ok att shoppa lite ibland - med student budget måste man planera, men ibland får man säga till sig själv att man faktiskt är värd lite shopping som belöning, shoppar ju inte så ofta.
Slutade med att jag hängde tillbaka endel saker (fick lite dåligt samvete), men bestämde mig för att 85 dollar var en ok summa, behöver lite somriga kläder nu när vädret äntligen är varmt och skönt. Två klänningar, ett linne, och en kjol (kan tillägga att kjolen kostade endast 5 dollar, mega-rea!). Väl i kassan fick jag en liten överraskning; halva priset på klänningarna och summan sjönk till ca 50, en bra student-shoppingdag med andra ord, nöjd och glad!

Tidigare samma dag hade jag testat att göra sånna där banan-pannkakor som man har läst endel om det senaste, gjorda på bara banan och ägg. Ingen höjdare enligt mig, tyckte dom smakade som banan-omelett, och lite svåra att steka var dom också, haha. Däremot såg dom jättegoda ut :P


Vårt nyttiga matschema rullar på, igår blev det lasagne med "kale" (som jag för övrigt lärt mig nu att det är grönkål på svenska, ävem olika sorters grönkål då vi brukar köpa olika sorters "kale"). Igår blev det kyckling-pasta med massa goda kryddor, örter och grönsaker, och även lite tonfisksallad till lunch. Ibland är det lite trögt när det är "lill-lördag" hehe, men jag tycker vi har varit väldigt duktiga - bara en godisdag i veckan. Ska börja träna mer igen nu, blev en liten paus i träningen denna veckan men ska dra igång till helgen igen. Funderar på volleyball, det var ett tag sedan nu. Jared har fullt upp på jobbet, mycket att göra - men han gillar det, drömjobbet typ :)



Men nu är det dags för lite film - mycket film har det blivit märker jag, men det är kul. Kollade på filmen Frozen idag på bio bland annat.

Hoppas allt är bra hemma, jag uppdaterar mer snart!
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar