tisdag 11 februari 2014

Kladdkaka och varmt väder

Vi har i princip suttit framför våran ac hela helgen, igår och idag. Typ iallafall. Vissa dagar var inte riktigt lika varma som lördagen (då var det ca 40 grader), men tillräckligt varma för att vilja stanna inomhus på mitten av dagen. Det kändes som det var dags att fixa lite efterrätt i helgen eftersom det var lördag (våran godisdag) - det blev en kladdkaka med cheesecake inuti, snabbt och enkelt men såå gott! :)


Vi var lite trötta efter solen en dag och bestämde oss då för att laga en snabb middag, det blev korv i bröd på australiensiskt vis. Detta är något som tog ett tag för mig att vänja mig vid, det jag menar då är just korvbrödet - det är vanligt vitt rostatbröd-bröd. Men nu tycker jag att det är hur smidigt som helst, det blir en annan upplevelse än när man grillar korv hemma, men gott ändå!



Idag var det lite brunch med kompisar, och sedan blev det lite brödbakande. Det blev ett enkelt och bra recept som smakar gott, och jag har hittat en skivad ost som smakar som svensk ost - mycket glad!



Det är mycket på nyheterna om bushfires nu, det är lite läskigt. Det är endel bränder runt omkring i Victoria nu, det är mest längre ut/innåt landet där det är öppen mark och mycket natur, och folk säger att det inte kommer in till stan här i Melbourne. Men det är stora ytor som är drabbade liksom, och några stackars människor som blivit av med sina hus och gårdar. Här inne i Melbourne kan man se hur det börjar bli lite rök i luften, ser lite dimmigt ut. Tog ett kort från balkongen innan. Jag har en app på telefonen som uppdaterar med information och varningar, samt finns det mycket information online, på tv och pa radio. Även om det ska vara en bit bort, och att alla säger att det inte kommer in till stan, så jag tycker det är lite läskigt. Men det finns många duktiga brandmän därute som gör ett jättebra jobb, inkallade från hela landet och Nya Zealand, och det ska komma regn snart med säger dom, så vi hoppas verkligen på det.


Annars är det ju fortfarande sommarlov, måste köpa lite litteraturböker snart med - känner att det kanske kan vara kul att börja läsa lite innan terminen börjar nu om några veckor. Får kolla på det imorgon :)

Nu blir det lite film tror jag, men jag uppdaterar mer snart!

Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar