torsdag 27 februari 2014

Choc-chip cookies & Jordgubbar

Yep, så firar vi sista biten på sommarlovet innan uni börjar igen. Vi har provbakat lite kakor (första gången jäste dom så mycket i ugnen att det nästan blev en enda stor kakform) men andra gången blev första plåten perfekt! Jag som egentligen inte gillar när det är för mycket socker tyckte att denna omgången var mycket godare, och tredje gången blev lika bra (mycket kakor det senaste, men hade inte så mycket annat för mig liksom, och baka är kul, både kreativt och gott!). På bilden syns knappt chokladbitarna, men dom är där inuti.. Det blev lite jordgubbar till detta, jordgubbar är ju lite av en vinterfrukt här i Australien, hur konstigt det än låter, hehe.


Vädret har blivit mycket svalare här nu i Melbourne, typ 20-25 grader, vissa dagar känns lite varmare men funderar nog på att köpa en "vinterjacka", dvs en vårjacka, för tidigt på morgonen är det ju ca 10-12 grader. Nu blir det ju mycket kallare på vintern i Melbourne än i Brisbane, men inte så att man behöver en tjock vinterjacka. Däremot är jag glad att jag tog med mina halsdukar från sverige nu när vi hälsade på över jul, för dom vet jag att jag kommer använda! Några månader kvar innan vintern är här visserligen, men ändå. Kommer ihåg att det var frost ute i Ballarat förra året (tidigt på morgonen och frosten försvann så fort solen var uppe), så det kan faktiskt bli så kallt här nere - lite skillnad från Brisbanes milda 20-gradiga vinter med lite mindre fuktighetsgrad i luften. Anyways, en jacka står på inköpslistan. Fast jag köpte faktiskt ett par flipflops häromdagen. hehe. Jag har faktiskt inte haft flipflops på flera år (var typ mina favoritskor dom första åren här) så kände nu att det kan vara dags, det är ju trots allt väldigt smidigt med flipflops. Så med andra ord är det inte såå kallt ännu.


Dom håller på att öppna ett HM här nere med, första butiken i Australien, och det blir i Melbourne! Det ska bli så nice! Jag har letat över hela stan efter ett vanligt basic "tubtoppslinne", finns inte här nere, eller jo det finns på ett ställe vet jag.. fast typ aldrig i min storlek, och dom är väldigt svåra att hitta. Frågade flera butiker och dom visste inte vart man kunde hitta några. Hoppas att HM kommer ha det.

Så. sista dagen på lovet kan man säga, uni börjar nästa vecka och jag känner mig faktiskt riktigt redo att öppna böckerna igen. Jag har köpt en thermos som jag ska ha kaffet i (ta med på tåget) och en ny väska att bära allt i. Denna terminen har vi några korta "field excursions" i alla ämnena (antar jag, brukar vara så) och en stor field trip på 2 veckor i ett av dom - Fieldwork ämnet.

Och Göteborg Horse Show är ju igång nu, jag är lite avundsjuk på alla som ska gå, jag vill också! Hehe. Men tur att det går att se vissa delar online på FEIs online tv - längtar tills dressyren imorgonbitti! Ja, tidsskillnaden är lite knasig ibland, men det går bra ändå! :)

Men nu är det nog dags för lite frukost - jag uppdaterar mer snart! 
Kram





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar