torsdag 20 mars 2014

Några nya favoriter

Nu har det gått ganska exakt ett år sedan jag började skriva i denna bloggen, även fast jag startade den i november året innan (lite trögt i starten där) och innan dess skrev i flera år på min resdagbokssida. Men mycket har vi hunnit med under detta året! Svårt att föreställa sig att denna tiden förra året då bodde vi fortfarande i Brisbane, det var varmt och fuktigt ute (fortfarande högsommar typ), mycket sol, oerhört vackra solnedgångar nästan varje dag och jag spenderade mycket av min fritid till just fotografering. Jag kunde gå till Southbank i princip mellan varje lektion på uni och bara sitta och njuta i solen vid fake-stranden, eller sitta i botaniska trädgården med min lunchsallad på en rast. Tänker tillbaka på cafét jag brukade jobba på, och sedan kaffet jag köpte på mina "stammisställen" i stan, och våran hammock i trädgården som var sådär perfekt en söndagseftermiddag. Givetvis var det fullt upp med både jobb och uni, uni hade precis börjat efter sommarlovet, men på någotvis så var det vardagen liksom. Då visste vi inte att vi skulle ta vårt pick och pack och flytta 2,5 timmar med flyg söderut ca 3 månader senare för att starta ett nytt äventyr! Byta universitet för min del och börja ett nytt spännande jobb för Jared. Vilken resa! :) Vi har haft så kul, och lärt oss så mycket nya spännande saker, ny stad och lärt känna så många nya människor!

Jag erkänner ärligt att jag ibland fortfarande saknar Brisbane lite, men Melbourne är en härlig stad med och jag börjar känna mig lite mer hemmastadd nu. Tror det kan ha med sommaren och varmare väder att göra, hihi :) Melbourne är en stor kontrast jämfört med Brisbane, en helt annan stadskänsla - här är det mega-storstadsliv och mycket folk, och det var först svårt för mig att komma in i det. Det var inte förrens ett litet tag sedan jag insåg att jag inte har skaffat några "favoritsaker" här nere, något som jag tror är väldigt viktigt att ha. Typ, att köpa kaffet på det där cafét varje morgon, lite rutin i det hela. Så därfär borjade jag kolla runt, frågade mig själv vad jag tyckte om, och jag kom då på detta:

- Jag har hittat en glass som är hur god som helst, krämig choklad med cocosglass! 
- Jag har hittat mitt nya favoritkaffe till våran aeropress.
- Har även hittat nytt té, och det finns ett ställe som gör baguetter som liknar sådana man kan köpa i sverige (så gott, har letat som en dåre efter vanliga mackor att köpa).
- En ny kamera som är lite mer behändig än min mega-kamera.
- Min nya laptop från förra året som agerar resesällskap på mina uni-resor (min förra var så enorm att jag inte kunde ta med den någonstans..dock bra tpå filmkvällar!).
- Jag och Jared har börjat spela tennis - skitkul!  
Med mera, ja det finns fler saker!

Så, tänkte börja fotografera igen, läsa mer och stressa mindre, haha. Mycket plugg fortfarande visserligen, men det ska nog gå! Det finns så mycket av Melbourne och Victoria att se :)

Idag var det Structural geology på schemat, och relativt lätt prav-inlämning faktiskt. Känns bra! Jag har en geochemistry prac som ska in imorgon (vi har alltså typ en prac-inlämning i veckan i varje ämne) och sedan måste jag läsa igenom lite lecture notes igen. Det gick fort på uni idag, tågresan dit och hem kändes snabba med. Konstigt. Synd att det inte är fredag, haha! Måste ju upp tidigt imorgon och plugga med. Det kommer bli mer att göra nästa vecka, har några större inlämningar då och även extra litteratur till Fieldwork ämnet att läsa. Borde plugga ikväll, men en av Jareds kompisar från Brisbane är nere och häslar på så vi tänkte träffa honom lite snabbt, funderar på om vi ska äta något ute eller om det bara blir en drink.    

Oh well, här kommer lite bilder som jag tagit tidigare under åren här nere för den som är intresserad, mestadels Brisbane området. Känner att det kan vara dags att börja igen! Får se om jag kan planera in lite foton från Melbourne nu under terminen. Stay tuned! :)

Nu är det dags att göra sig iordning för en drink, sådär på torsdagskvällen (väldigt trött). Men jag uppdaterar mer snart!
Kram














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar