tisdag 22 juli 2014

Städar och äter sötsaker!

Ja det är inte så mycket annat pågång just nu, jag sitter här i eftersmiddagssolen och dricker mitt kaffe (tyvärr inte så gott kaffe denna gången, dom ville kanske skynda sig på cafét och stänga), men däremot köpte jag en liten godis, hehe. Kände att jag behövde lite energi till städningen och packningen. Mitt "vanliga" stammiscafé håller på att renovera så jag passade på att gå till ett av mina andra favoriter. Dom brukar ha vädligt god mat och kaffet är gott - om man dricker det i mugg på cafét då (inte lika gott i take-away cup, konstigt..) och dom har även den godaste "caramel slice" jag hittat i australien. Vad är en caramel slice, undrar ni kanske? Det finns många olika smaker och typer av denna form av dessert (men ska inte säga att jag kan något om det, har mest ätit dom, inte bakat, haha!). Men tänk er en brownie fast med avlång - så det finns massor av variation, typ citronslice, vaniljslice, med mera, ja ni fattar. Denna "caramel slice" har ett lager av typ kladdkaka längst ner (ni vet, när kladdkakan stått i kylen en natt), sedan ett lager av seg knäck-kola, och ett lager med chokladsås på det = jättegott! Men jag orkar ju inte äta hela (som vanligt) så jag lämnar halva til Jared när han kommer hem från jobbet. Om man kan köpa såna i sverige någonstans, säg gärna till! Haha :)


Häromdagen gick vi på promenad i en del av Melbourne som jag inte sett så mycket av, nära hamnen. Jag var hos en kompis där några dagar innan det, och kände att det kunde vara kul att se lite mer av området. Detta området är under uppbyggnad kan man nästan säga, lite "construction" som pågår och massa stora nya byggnader, väldigt fint område nära hamnen med massa segelbåtar. Jag tycker det är jättefint där, men Jared berättade att många i Melbourne har berättat för honom att dom generellt inte gillar det "nya" området, man vill ha det "gamla" - mycket här i Melbourne är ju en blanding av "second hand/ekologiskt/hipster", så "nytt" är inte alltid så välkommet (men självklart finns det undantag med!). Jag tycker det är lite lustigt för det är ett himla fint område, fräscht och snyggt. Jag blev väldigt glad för det påminnde mig jättemycket om Brisbane, där typ allt är nytt och fint, nära vattnet (Brisbane River då i Brisbane). 

 Ett snabbt kort vid hamnen i Melbourne, visserligen utan byggnaderna i denna bilden, men fin utsikt ändå! 

 
Här är två exempel på Brisbane, jag tyckte dom påminde om varandra iallafall :)


Jag kommer ihåg att jag tyckte det var en jätteomställning när vi för ett år sedan flyttade till Melbourne, det tog mig lång tid att komma in i det. Melbourne är en väldigt cool stad, och det kändes ungefär som man gick till ett café där väggarna såg ut att ha färg som flagnade eller inte var färdigmålade, stolarna var söndriga, gamla gardiner, speglar - ja alltså, den där "second hand"-looken. Nu har jag vant mig, och nu uppskattar jag det mycket mer - nu kan jag njuta av den mer "coola" stilen som finns här, och kommer nog att sakna det lite med, hehe! Men tyckte ändå att det var jättekul att se den nya delen av Melbourne, även om det var väldigt folktomt där just nu. Från det ena till det andra, med anknytning till den coola stilen här, alla har typ Fjällräven Kånken ryggsäckar här nere! Tro det eller ej, ser flera stycken varje dag, exotiskt liksom ;) 

 Ett exempel på café i Melbourne som är ett alldeles fantastiskt café!  Dom har omatchande koppar, tallrikar och möbler bland annat, inga nummer vid beställning utan små symboler istället - underbart kaffe och deras bakverk är otroliga!

Så åter till städandet, jag röjde ut några bokhyllor igår, slänge skit som man inte behöver spara från denna och förra terminen på skolan - vill ju helst bara spara de viktiga sakerna. Så nu ar det alla mina böcker kvar, ska spara universitetsböckerna och lite annat smått, men det finns ett lite annorlunda bibliotek i stan som jag funderar på att gå till med några böcker. Det är ett öppet bilbiotek där man kan låna en bok och lämna tillbaka, eller välja att byta med en av sina egna böcker, jag tänkte då donera böcker som jag läst. Får se hur jag gör.

Vi har fortfarande kvar våra flyttlådor från Brisbane, några är inte ens upppackade, vilket gör jobbet lättare nu, hehe. I flytten från Brisbane hade vi ju så mycket mer saker på något vis (saker man samlat på sig på fem år liksom), och vi har liksom inte hunnit samla på oss lika mycket här på bara ett år i Melbourne, så det känns skönt på något sätt. Så med andra ord, några lådor är redan packade, hihi. Jag kommer ihåg att jag gav två stora resväskor fulla med kläder till välgörenhet innan vi flyttade hit, jag har visserligen köpt lite kläder under detta året nu men har absolut inte lika mycket som då! Men kommer nog ge bort lite ändå :)

Jag har köpt födelsedagspresenter till familjen hemma, ska bli så kul att ses snart! Flygen är bokade för mig, Jared kommer ner lite senare då vi väntar på jobbsituationen innan vi kan bestämma ett datum till hans flyg. Jag funderar på att skriva ihop någon sammamfattning av min studietid i Australien med lite bilder och historier, har ju haft endel bloggar tidigare under åren men tänkte det kan vara kul att skriva ihop något. 
Ska nog kolla igenom kläder nu, har en ny resväska som jag kan börja packa ner sommarkläderna i - det har varit rätt kallt det senaste, eller kyligt ska man kasnke säga (kallt är överdrift), men man vill gärna ha en halsduk. Jag tror jag börjar bli förkyld med, får dricka lite honungsté ikväll! 

Dags att återgå till städningen, men jag skriver mer snart! Hoppas allt är bra hemma, vi ses snart!! :)
Kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar