tisdag 1 juli 2014

Pirrigt! :P

Nu börjar det bli riktigt pirrigt! Har fått reda på betygen på tre av de fem ämnen jag hade denna terminen änsålänge - och dom har gått bra! Väntar bara på de två sista ämnena nu, slutbetygen kommer fastställas nästa vecka men det känns alltid skönt att få reda på resultat lite tidigare. Nervöst! :P

Under de senaste dagarna har vi mest städat i lägenheten då vi hade en inspektion idag. Det är vid sånna här tillfällen det är skönt att inte ha så stort ställe - det går snabbt att städa! Allt var bra, det enda jobbiga var att jag hade migrän. Däremot fick vi reda på den hårda vägen vad som händer om man köper fel tvättmedel till tvättmaskinen igår.. Här nere är det väldigt vanligt med "top loader-maskiner" istället för "front loader" ("front loader" är frontmatade, sånna som man brukar ha hemma , och "top loader" är toppmatade, sånna man lyfter locket på toppen och lägger ner kläderna plus tvättmedel direkt på kläderna). Saken är den att man måste ju köpa olika tvättmedel beroende på vilken maksin man har, och paketen ser nästan exakt likadana ut, bara texten som skiljer dem åt. Under alla år i Brisbane hade vi en top loader, men när vi flyttade till Melbourne köpte vi en vanlig front loader (jag tycker dom tvättar bättre, hihi). Och detta var då första gången vi tagit fel tvättmedel av misstag - kan säga att de första tvättarna hände inget så vi märkte inget förrens igår, då visade det sig att det blir typ skumparty om man tar fel... och det var som sagt då vi förstod att vi köpt fel. Så kort sagt, dubbelkolla tvättmedlet framöver, det blir lite jobbigt annars haha. Jag har tvättat tvätten nu idag utan tvättmedel någon gång och det skummar fortfarande lite, så kommer nog få köra den utan tvättmedel några gånger för att bli av med det. Som tur var så var jag hemma när det hände igår, så jag kunde stänga av den snabbt och inget vatten eller skum kom ut på heltäckningsmattan, för det hade också varit jobbigt!

Min migrän börjar äntligen släppa nu, det har suttit i sedan igårkväll. Detta betyder att jag har sovit nästan hela dagen (kl är typ 18 nu), men det gör inget - det är ju semester! :) De senaste dagarna har jag haft mer tid att vara kreativ med maten också, det blev en laxsallad häromdagen med haloumi-ost och stekta champinjoner, och igår gjorde vi en rödkålssallad med päron. Oh glömde nästan: vi bakade kakor med, provade ett nytt recept med nutella inuti :) 

Laxsallad med quinoa vid sidan om :)

Cookies! :P

Vädret har det senaste varit väldigt blåsigt och regnigt, ibland blåser det så mycket att det är svårt att sova - det låter ungefär som det gör i ridhus när det blåser mycket (för er som inte vet, väggarna typ vibrerar och dånar i rudhus när det blåser mycket), fast i vårat fall tror jag att ljudet kommer från ventilationen och airconditionen. Så man kan säga att det börjar bli lite höstigt, eller ja, juli är ju "midvinter-månaden". 


Hus/lägenhetletandet i England går framåt, dom har varit otroligt hjälpsamma via email och jag ser jättemycket fram emot att kolla på ställen i augusti! Jobbletandet för Jared rullar på med, sakta men säkert, och jag väntar som sagt på mina slutbetyg fortfarande. Väldigt spännande! Snart dags att boka flyg med, och det blir en snabb sverigevistelse med såklart! :) 

Men jag uppdaterar mer snart, nu är det dags att ta tag i kvällsmaten! Hoppas allt är bra hemma, kram!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar