onsdag 18 februari 2015

Julia på Kiwi-äventyr!

Idag åker syster Julia och två kompisar till Nya Zeeland på ett 6-veckors änventyr, dom kommer ha så kul! Jag sitter här nu och får nästan resfeber jag med! Hihi. Jag säger "åker idag" för dom har en mellanlandning här i England just nu på många timmar, men dom har egentligen redan "åkt" från Sverige, så att säga. 

Känns så konstigt att vara på "denna sidan av jorden", under alla år i Australien var det nästan som en önskedröm att hela familjen skulle kunna hälsa på oss, men det är ju svårt för det är väldigt dyrt och det går inte alltid att få ihop när man har massa hästar och hund hemma, etc. Den enda som hade möjlighet att hälsa på var syster Sandra, hon hälsade på i Brisbane på ett working holiday-visum, vilket var jättekul! Hon åkte med mig tillbaka till Brisbane när jag varit hemma över julen 2011 :) Det är några år sedan nu, 2011-2012.

Här är jag och Julia på Rhodos, bara några veckor innan jag åkte till Australien för första gången (år 2008) - tiden går så fort! Och jag blev ju kvar där ett bra tag, hehe ;)

Och här är jag och Sandra på Goodwill Bridge mellan QUT och Southbank i Brisbane, år 2011 :)

Om några veckor kommer även mamma, pappa och syster Ida och hälsar på här i England med, det ska också bli jättekul! Alla har ju varit och hälsat på förutom pappa och Ida änsålänge, så det ska bli roligt att visa dom runt lite i Woking, Portsmouth och London! :)

Skypade lite med familjen igår och Julia sa att det känns konstigt att åka hela vägen till Australien (dom mellanlandar i Sydney för att sedan åka vidare till NZ) och inte stanna där, eftersom vi i många år försökte planera in ett besök för henne. Det är ju fördelen med England nu, det är mycket lättare att hälsa på hemma samt lättare för familjen (min familj då) att hälsa på här. 

Men för ett år sedan visste vi inte att vi skulle flytta till England i höstas, det blev liksom bara så av en slump nästan. Vi hade ju planer på att evetuellt flytta till Europa, funderingar på antingen Sverige eller England. Men hade egentligen planerat att stanna ett år till i Melbourne. Men så kom jag in på min masters på Portsmouth Uni (som erbjöd en väldigt intressant mastersutbildning), så vi tänkte vi provar! Jag saknar ju Brisbane något otroligt, vilket jag gjorde även när vi bodde i Melbourne, får planera in ett besök snart! Jared har Brisbane högt upp på listan med, och planen är ju att spendera jul och nyår där och i Townsville i år (beroende på budgeten) för hans familj bor där med (båda ställena). 

Anyways, idag har det varit underbart väder ute, ca 8 grader och strålande sol, vitsippor ute och vårkänslor i luften! Det blev lite träning i morse och känner att det hjälper mina axlar väldigt mycket - musklerna är inte lika stela idag, känns mycket bättre (ingen huvudvärk). Hoppas att jag kan få tid hos sjukgymnasten snart! 

Från springturen imorse :)

På Uni igår och i måndags var det segt, första dagarna efter semestern liksom. Men det var väldigt intressanta saker, som vanligt, vi jobbade mycket med "rock failure analyses" samt jordbävningsanalyser och hazards modelling. Eftersom jag missade förra veckan var det endel att jobba ikapp, och jag har nu massor med plugg planerat framöver. Köpte två nya böcker för skoj skull, "Geological field techniques" och en om "geological mapping" - jag har ju redan massor med böcker, men jag tycker det är så kul, hihi.. Vädret var väldigt fint i Portsmouth med, fick till och med något kort på solnedgången vid hamnen!


Hamnen i Portsmouth, väldigt vackert.

Ikväll blir det tv serier som spelats in på våran tv, vi har några att kolla ikapp. Gillar våran tv, den håller liksom koll på vilka serier vi vill se och ser till att vi inte missar något avsnitt. Perfekt!

Nu dags för lite mer plugg innan förberedelser inför kvällsmaten. Om jag kan låta bli att dagdrömma om Julias NZ-äventyr dvs! ;) Många kramar och trevlig resa till dom alla tre, vi hörs och ses snart - jag vill se massoooor med kort när ni kommer hem <3

Jag uppdaterar mer snart, California resan börjar närma sig - en månad kvar! 
Stay tuned







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar