onsdag 15 juli 2015

Ett år i Woking: Semester-dags & turist-tips

Nu är det semester. Något som är svårt att komma in i - jag vill ju gärna jobba på min avhandling så mycket som det bara går, men ibland måste man ta sig i kragen och faktiskt lugna ner sig lite. Vi är incheckade inför flyget imorgonbitti, taxin är bokad, Arlanda-tåget är bokat, kameran laddad, och väskorna är så gott som färdigpackade! Under tiden jag väntar på att Jared ska komma hem från jobbet nu passar jag på att flyttpacka också, man samlar på sig så mycket saker alltså, gah!
Har funderat lite det senaste på jobb och andra planer. Som jag nämnde i förra inlägget ska jag eventuellt jobba lite på ett café vid sidan om plugget nu ett tag, mest för skoj skull då vi faktiskt inte känner så många i Reading och samtidigt en liten extra peng att lägga på resor eller spara. 

Jag har kommit fram till att jag älskar studie-livet och jag tror att det är av just den anledningen jag vill doktorera efter detta också, för att sedan jobba på universitet. Det blir ju som att jobba med att pugga. Mitt drömjobb! Forska och lära ut inom geologi, seismologi/jordbävningsstudier, klimatforskning, och nu även hazard modelling som varit en stor del av min masters. 
Jag funderar på om jag ska leta jobb här efter min masters inom geohazard modelling också, kanske jobba med det i ett år tills vi flyttar till Sverige och börjar min doktorand - planen är nämligen att doktorera i Sverige. Men allt beror på jobbmöjligheter, både för min del och för Jared. om det finns fler jobb för honom här i England så får vi nog stanna ett tag till efter hans första visum gått ut. 

I vilket fall som helst så har vi snart bott i Woking i ett år. Eller jag har iallafall varit här i snart ett år, för Jared kom ju i slutet av September eftersom han hade lite mer jobb att göra i Melbourne innan han kunde komma ner. 
Det är som sagt dags att flytta till Reading, något som vi längtat efter ett bra tag nu! Inte för att Woking inte varit bra, men det känns inte riktigt som våran stad. Det är rätt litet (60000 invånare i centrala Woking) och väldigt långt från Jareds jobb. Men det känns helt plötsligt lite konstigt att flytta härifrån. Speciellt nu när man inser att efter Sverige-semestern är det dags! 

Jag tog en långpromenad under dagen idag och tog lite kort på olika saker i Woking, tänkte jag lägger upp dom här och låter bilderna tala för sig. Snart dags för en springtur och lite träning, sedan packa vidare. Stockholm imorgon!

Uppdaterar mer snart!
Kram

Om man vill turista i Woking, här är mina tips! 

Woking ligger ca 25 minuter med snabbtåget från London Waterloo vilket gör att det är rätt smidigt att åka i för en dag, eller kanske stanna en natt eller två - det finns många hotel och hostels inne i town centre samt B&B på mysiga pubar. 

En av de första sakerna man kan utforska är skulpturerna inne i town centre som handlar om The War of the Worlds. Mycket av science fiction-novellen utspelar sig just i Woking och speciellt skogsområdet Horsell Common (som för övrigt är en väldigt mysig skog att promenera eller träna i), så om man gillar historia och science fiction ska man kolla in dom ställena.

Nummer två på listan är Woking Market Walk, mittemellan två shopping centres. Där finns det färsk frukt, blommor, glass, kaffe, cupcakes, butcher, italienskt bageri, samt vietnamesisk och koreansk mat. Det finns även många nya cafén som poppat upp på Commercial Way, bland annat Bills och Carluccios har båda två goda brunchmenyer, men det godaste kaffet hittar du i Market Walk på Taylors Coffee House. Ekologiskt och lokalt. Du lär inte bli besviken, du behöver inte ens fundera på att köpa kaffe någon annanstans!

Sedan finns det lite shopping som sagt, två shopping centre som har det mesta. Om man gillar natur kan man promenera till Woking Park, eller gör ett besök på Lightbox Museum (precis bredvid där vi bor/bodde!). Nya restarauranger som öppnat de senaste månaderna är Las Iguanas med flera, rekommenderas starkt till middag eller drinkar. En vinkällare som har väldigt goda ostar ligger precis mellan tågstationen och Commercial Way, den bör besökas om man gillar ost och vin.

Woking är en liten stad med mycket karaktär, en stad som håller på att växa. Om man letar har man saker att göra hela dagen, speciellt om man vill se lite natur, men finns såklart även shopping, mat och dryck, samt museum och historia att utforska!

 Commercial Way med några av de nya restaurangerna


 Vinkällaren!




 Myspromenad i Woking Park















 Pubgatan

 Inne i town centre med båda shopping centrena till vänster!



 Market Walk! 


 Godaste kaffet :)

Lightbox Museum 




 Mysiga pubar längs med kanalen


 Horsell Common






1 kommentar: