måndag 13 juli 2015

Sammanträffande, eller inte?

Det har varit full rulle idag. Nu har semestern äntligen dragit igång, jag lägger min avhandling på skrivbordet och låter den vara i 3 veckor nu tänkte jag. Snart åker vi ju till Stockholm och sedan vidare mot Göteborgstrakterna på pappas 50års-partaj, samtidigt som vi nu måste köra igång med all flyttpackning till Reading. Nya lägenheten är alltså redo! Vi fick nycklarna idag, och vi är så exalterade! Den är halvt möblerad så det fanns två soffor och några bokhyllor etc, även köksbord med stolar. Detta stället är lite speciellt, för det finns inbyggda högtalare i taket och en tv i duschen - jag vet, sjukt konstigt, men vad gör man? Man måste ju inte kolla på nyheterna när man tar ett bad, haha.

Det bästa är att det är så mycket större än den vi har i Woking, enligt svenska mått är den nya en trea och det känns hur bra som helst. Om någon kommer och hälsar på så har vi faktiskt ett gästrum nu liksom! Vi upptäckte även att vi hade besök av en nyckelpiga i köket, trots att man inte får ha husdjur där.. hehe :P

 Nya stället!




 



 Reading

 Nu känns lägenheten i Woking rätt liten hehe... :P 


Jobb på gång! Under dagen passade jag även på att skriva ut lite CVn och promenerade till lite cafén som jag funderat på att kolla om de behöver lite mer personal. Känner att nu när det bara är min avhandling kvar att skriva på tills nästa år så kan jag ju faktiskt jobba lite vid sidan med. Och ett av våra favoritcafén som vi varit på några gånger ringde upp mig inom 2 timmar faktiskt, det tyckte jag var jättekul! 

Dom ska höra av sig imorgon bitti igen om en tid dom vill att jag kommer in och provjobbar. Jag kan ju visserligen inte börja jobba förrens i början av augisti (i och med all flyttpackning och semestern i Sverige som kommer nu) men får prata med dom imorgon igen om det. Räknade inte riktigt med att få napp så snabbt, haha. Och det roligaste av allt är att jag nu även fick reda på att stället är Australienskt! Och dom tyckte det var jättekul att jag har erfarenhet av Australienska cafén.

Det är nu det lustiga kommer in i bilden. Jag vill nästan kalla det ett "sammanträffande" att nästan alla våra favoritcafén här i England är Australienska cafén, som alltså har öppnats av folk från Australien. Men på ett sätt är det inget sammaträffande då det är många Australienare som kommer hit för att resa och bo, och som jag nämnt många gånger innan är Australien ett land som älskar kaffe - på ett sätt som bara kaffenördar förstår. Kaffekulturen är enorm och själva kaffet så grymt gott. Det är antagligen därför det är så många som väljer att öppna egna cafén, för att introducera den kulturen här i England också. 
Jag har länkat till denna artikeln innan, men den förklarar så bra vad jag försöker beskriva, den heter (på engelska) "varför australienare hatar starbucks" och finns här! Lite intressant läsning för andra kaffenördar ;) 

En annan stor skillnad mellan Australiens cafén och Englands cafén är kundservicen. Man är mer "öppen" i Australien, något som man fått mycket erfarenhet av under åren där med - man pratar med alla kunder som om man redan är kompisar. Det är något som inte är så vanligt här i England har man märkt, även om det finns vissa undantag såklart. 
Och lönen i England, som ligger ca 6-7 pund i timmen (alltså nästan ingenting!) jämfört med 20-25 dollar i timmen i Australien (motsvarar 10-12 pund, alltså nästan dubbelt) för samma jobb. Det kanske inte låter som någon stor skillnad egentligen, men det är det, för i Australien kan man leva på att jobba deltid på café och batala hyra, mat med mera, men här (i denna delen av England iallafall) hade det aldrig gått för allt är för dyrt och lönen är så mycket lägre. Mina funderingar kring varför det är sån skillnad är många och långa, men ska inte sitta och fastna i det nu!

Dags att sova lite tror jag, Jared har blivit lite förkyld så han har redan gått och lagt sig. Imorgon blir det flyttpackining på schemat, och eventuell jobbprovning. Återkommer med detaljer snart! :)

Uppdaterar mer snart!
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar