söndag 6 september 2015

Bournemouth & Jurassic Coast

Nu i helgen bestämde vi oss för att åka till Bournemouth för en natt, för att sedan på söndagen åka på en busstur på kusten som kallas för Jurassic Coast. Vi hade lite blandat väder, och nu efter en händelserik dag är vi äntligen tillbaka hemma i lägenheten, supertrötta!
Vi åkte igår vid lunchtid och tåget tog ca 1tim 25min till Bournemouth, en fin strand-stad som är lite större än Reading, kändes dock mycket äldre. Det blev ett mysigt Bed and Breakfast en kort promenad från stranden och vi checkade in så fort vi kommit fram. Vi hade bokat bussturen med Discover Dorset inför söndagen så tog det lugnt resten av lördagen med promenader och mat på restaurang, följt av film. Chill liksom! Det fanns väldigt mycket hotell och restauranger i området, och nästan allt var fullbokoat! Eftersom det ligger nära Poole Harbour är det nog väldigt populärt på sommaren.
Söndagen började tidigt med att leta efter ett frukostcafe som var öppet då vi gick så tidigt att frukosten inte hann serveras där vi bodde. Det fanns många cafen men dom verkade alla stängda - hittade bland annat "Norwegian Wood Coffee Lounge", men det var också stängt tyvärr. Efter många om och men blev det Subway till frukost, det enda vi kunde hitta!
Vi väntade på bussen vid stället vi skulle bli upphämtade på, men bussen verkade inte komma. Det var vi och en till tjej som satt och väntade, och tillslut när vi äntligen fått kontakt med organisationen så fick vi reda på att något hade blivit fel med schemat. Dom gav pengarna tillbaka till oss och sa att vi fick åka med gratis på nästa tur 2 timmar senare, väldigt snällt av dom! Så kl. 11 startade bussturen mot Lulworth Cove och Durdle Door. Han som körde var geolog så han berättade endel intressanta saker, lite kul tyckte jag! Det blev mycket vandrande och klättrande, plus lite mat, såklart :P
Bilder kommer nedan - otroligt vacker natur! Uppdaterar mer snart, snabb uppdatering idag. Dags att förbereda inför allt plugg imorgon! :)
Kram

Vädret var lite mörkt på lördagen, men klarnade upp senare på eftermiddagen :)

Mysig söndagsmorgon vid stranden! :)

Jag hittade lite intressant geologi! Där andra verkade ha "toalett"..

1. Ser ut som ett mysigt ställe, trots att vädret kanske inte var det bästa. Men det blir ju dramatiska bilder i alla fall ;) Skulle gärna åka dit nångång men blir nog inte detta år. Ska till England i år, men känns lite tajt om tid med att bara åka en dag.

1. Ja jättemysigt! Jag gillar också kontrasten mellan de mörka molnen och havet hihi :) ja precis, man behöver nog minst en natt där, iaf om man ska åka på bussturen. Det var dock många som kom från London bara över dagen, rätt smidigt med tågen! :) Du får höra av dig om ni kommer förbi Reading!

2. Ja, det blir liksom vackert på ett helt annat sätt än om det bara är vita fluffiga moln och havet :) Men åh, nu blir jag ju sugen igen. Det är ju smidigt att åka från London, men sen vill jag nog hyra bil och köra omkring själv ändå. Så det får vänta lite :) Jag ska dock tillbaka till London i November, på WTM. Du ska inte dit? Annars såg jag att det inte tog så lång tid att åka ut till Reading så det kanske jag skulle kunna göra :)

2. Jodå, det finns en del överraskande stränder i England. Go West. ��

1. Ja verkligen! Så fort vi har tid och råd vill vi längre västerut och utforska! :)

3. Verkligen vackert, stannade till i Bournemouth på väg hem från Lands End för ett par år sedan. Åker gärna tillbaka!

1. Ja det var underbar natur! Land's End låter väldigt äventyrligt också ;) Vi måste försöka ta oss längre västerut snart!

4. wow, vilket fantastiskt ställe - ser verkligen inte ut som England! :)