fredag 13 november 2015

#fredagsmys

Äntligen fredag! Jag har visserligen jobb i helgen, men alltid skönt med fredagskänslan (jag var faktiskt ledig idag, även om mina lediga dagar blir plugg). Det har flytit på bra idag med skrivandet, nästan så jag inte vill sluta plugga för kvällen än, men detta är ett av mina problem - att jag inte tar plugg-pauser när jag behöver! Eller sluta "jobba" vid kl 17 eller 18, så man kan ha några timmars kvällstid med... Oh well!

Eftermddagsplugget hemma idag!

Men satt såklart på ett av mina favoritcafén på förmiddagen och pluggade med, med pecan-bröd! Så gott :)

Det var väldigt kallt idag, regn och blåst och sedan solsken på det. Får nog ta fram vinterjackan snart. Vi har äntligen bestämt vart vi vill åka på Jareds födelsedag med, Wales och Brecon Beacons Nationalpark, men har inte bokat ännu. Det är så dyrt med tågen så vi är fortfarande i valet och kvalet, ska man åka någon annan stans istället? Vi skaffade ett nytt railcard idag, ett som heter "two together" så får man rabatt om vi åker tillsammans - det hjälper med priserna men det är fortfarande dyrt, haha :P 

Jag vill baka något ikväll men vet inte vad än. Ska nog ta och träna lite innan jag bestämmer mig, så det blir plus minus noll, haha. Tog blodprov igår hos doktorn med för att kolla lite tester, jag får lätt att det svartnar för ögonen efter man suttit och ställer sig upp, även om jag går ner på huk, böjer mig fram etc. Så doktorn sa att vi skulle kolla mina järnvärden för jag kanske kan vara "bordeline anemic" sa hon, och ville kolla något med hormonerna och ämnesomsättningen också. Väntar på svar från dom nu. 

För den som är intresserad: axel-uppdatering! Min axel känns som sagt bättre generellt, sakta men säkert blir det framsteg! Men har fortfarande problem med den. Det känns typ som att musklerna är "trasiga" ibland, men det är dom ju inte - en massage gör fruktansvärt ont fortfarande (och inte ont som i en vanlig massage med trigger-punkter, utan typ som att "musklerna slits av-ont"). Jag får ofta huvudvärk dagen efter massagen på sjukgymnastiken, men det har faktiskt blivit midre ont det senaste, små steg i rätt riktning! Sammanlagt har det gått 8 månader sedan jag började med sjukgymnastiken, och har läst att just axelproblem kan ta lång tid att fixa till. Men bara att kämpa på! :)

Det hela handlar om att göra mina leder och muskler mer rörliga i axeln, stärka muskerna för de har försvagats i axeln och skulderbladet på grund av monotont arbete under längre tid (plugget och allt sittande/pendlande med tågen - jag pendlade 6 timmar per dag 3 dagar i veckan i Melbourne!), vilket har gjort att de varit på helspänn konstant och får ibland spasmer. Men som sagt det är på rätt väg, sakta men säkert! Jag känner störst skillnad i nacken änsålänge, efter sjukgymnastiken körde igång i april har det blivit mycket bättre jämfört med januari i år :) 

Jag har de senaste veckorna faktiskt kunna köra lite pilates hemma själv till och med, jag bestämmer tempot - superbra för det gör inte lika ont efteråt då. Och har äntligen hittat en "Neck Hot Water Bottle" (nya bästa vännen!) som man fyller med varmt vatten och har runt nacken, det hjälper endel med :) 


Men som sagt: träning, handla mat, och BAKA på schemat ikväll :) Uppdaterar mer snart!
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar