torsdag 7 januari 2016

Nytt år, och nye muligheter!

Gott nytt år! Nu har det rullat på ordentligt det senaste, mycket att göra som vanligt! Vi är som sagt på semester i Norge just nu: Massor av snö, fina skidbackar och underbara solnedgångar i temperaturer ner mot minus 25!

Nyår spenderade vi hos våra grannar på bottenvåningen, vi hade en jättemysig kväll med massor av board games, men eftersom jag hade jobb på nyårsdagen kl 9 fick jag gå hem och lägga mig direkt efter midnatt. Under dagen kollade vi även på nyårsfirandet genom live streaming från Sydney, vi firade lite "tidigt" med Jareds familj i Australien. Dom bor visserligen i Brisbane och Townsville, men det visades online från Sydney, det är ju lite av en grej att fira nyår där! 



Happy New Year!!

Nyår i Sydney 2008
Under mitt första år i Australien, 2008, bilade vi ner från Brisbane till Sydney på 3 dagar, en otroligt rolig liten semester över nyår. Det var så mycket folk ute som campade vid vattnet och Opera huset hela dagen för att få en bra plats till fyrverkerierna på kvällen. Vi bokade boende så sent så vi fick ta in på ett 5 stjärnigt hotell (inte så jobbigt egentligen hehe), och checka ut på nyårsaftonen pga att priset var så extremt dyrt den natten! 

Vi hade förbokat plats på en bar som man sedan fick lite mat på och dricka, en otroligt rolig kväll blev det. Vi vandrade ut till fyrverkerierna vid midnatt och stannade sedan ute tills kl 06 på morgonen då vi hade ett flyg till Melbourne. Vi tänkte eftersom vi inte hade hotellnatt och ändå skulle vara uppe, så bokade vi ett flyg kl 06.00. Och så vidare till Melbourne i en vecka, sedan tillbaka hem till Brisbane.


Nyår 2008, Sydney!

Hemsedal, Norge 2016
I vilket fall som heslt, efter förra nyåret (alltså 2015) hade vi flyg till Sverige den 1a januari 2016 på kvällen efter jag jobbat, och på söndagen bilade vi sedan med min familj till Norge, Hemsedal på skidsemester. Vi har haft väldigt fint väder änsålänge, otroligt vackert här ute, men väldigt kallt! Det har varit -15 till -23, riktigt krispiga dagar - ögonfransarna och näsborrnarna frös lite om man promenerade till cafet. 

Jag har tyvärr åkt på nässelutslag från sängen, sängkläderna och förmodligen tvättmedlet på boendet, så har vart hos läkaren två gånger. Har halvsovit på soffan de senaste dagarna eftersom jag inte fått mycket sömn alls under nätterna, det är då det kommit fram efter jag testat att sova i sängen. Men jag har fått medicin och ska nu undvika sängarna i detta boendet, läkaren skrev även ett brev och sa att jag måste byta boende. Så idag fick jag och Jared en annan lägenhet med en annan tvättleverantör som ligger en promenad från de andra och skidbackarna, hoppas verkligen att det inte kommer tillbaka nu! Då vet jag inte vad jag ska göra, åka hem?





Ida och jag fikar på en av de kallaste dagarna hittils!

Studier i Stockholm?
I vilket fall som helst, tillbaka till titeln på inlägget. Tyckte det var passande, dels för vi är i Norge just nu men även för att det är dags för nya äventyr nu på det nya året! För två år sedan var vi i Trysil och åkte skidor över nyår, detta var Jareds första vistelse på norra sidan av jordklotet. På tvn gick då norska reklamer om det nya året där dom sa "Nytt år och nye muligheter" non-stop, lite kul. 

Så jag har bestämt mig för att läsa två distans/online kurser inom geologi på Stockholms Universitet, för skojs skull, samtidigt som jag gör klart min Masters i England. Dom är bara på kvartsfart online, så tänkte det går nog att planera in, ambitiös som man är haha. Det var visserligen sen anmälan (jag vet ju inte hur systemet i Sverige funkar för fem öre, haha!) och fick ladda upp mina examensbetyg från Universitetsstudierna i Australien som extra dokument, får se om det blir något, det hade vart jättekul :) Isåfall blir det Paleoklimatologi och oceansystemet, och Tektonik (även om jag redan läst mycket om detta, speciellt tektonik eftersom detta är lite av min inriktning), och allt är på engelska vilket jag tyckte var skönt, det är ju mitt "jobbspråk", om man nu kan säga så. Tänkte att det kan vara kul att prova att läsa lite på ett svenskt universitet, även om det bara är online fristående kurser. 

Anyways, det var en snabb uppdatering! Mer foton från min stora kamera kommer efter semestern när vi är hemma igen. Nu ska vi fokusera på filmmys och skidor, följt av brudklänningsbokande i Sverige och sedan vidare hem till England! 

Uppdaterar mer snart - kram!



2 kommentarer:

  1. Härligt med skidsemester! Likaså med nya möjligheter. Funderar själv på att börja studera kultur- och socialantropologi bara för skojs skull, undersöker vilka möjligheter jag har som bäst. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! Jag alskar att studera sa tycker definitivt att du ska kolla pa det! :) Det svara ar att inte ta for mycket pa en gang bara haha. Har bade min masters pa deltid, och dessa om jag kommer in, samt deltidsjobb. Men bara man tidsplanerar bra sa gar det mesta!! :)

      Radera