onsdag 9 mars 2016

"Town envy" & besök från Sverige!

Så, nu sitter jag hemma i köket och funderar på om jag ska göra en kaffe till, plugget har gått bra idag och vi ska ta en sväng till gymmet när Jared kommer hem. Det ösregnar ute och blåser som bakgrundsljud till plugget, rätt mysigt ändå - och hela dagen idag har jag ägnat åt ämnet Tectonics. Väldigt intressant ämne som liksom blivit en del av min inriktning akademiskt och karriärmässigt (hela mitt Kreta-arbete handlar mycket om tectonics och seismology), så det känns bra att ta en extra kurs inom ämnet för att förbättra mina kunskaper.  

Men jag tänkte jag behöver en liten paus från pluggandet, och kom på att jag inte berättat om våra små utflykter när mamma och pappa var här i helgen! Det blev många mysiga fika-stunder, middagar på restauranger och pubar, och även om jag hade jobb på söndagen (mitt sista skift på CO) och Jared jobbade på måndagen, så hann vi med endel! 

Lång historia kort, på lördagen (efter en mysfrukost hemma hos oss) så tog vi en sväng till Oxford. Varken jag eller Jared hade vart där innan, och eftersom man alltid åker in till London varje gång man har besök så tyckte vi Oxford lät kul som omväxling. Det var kallt ute men solen tittade fram lite då och då, och även lite regn när vi åkte tåget. Det tar ca 30 minuter med tåg från Reading, vilket kändes rätt lagom! 

Väl i Oxford gick vi först till Oxford Castle och tog en guidad tur, vi fick höra om historian bakom det hela, och fick även gå upp till tornets högsta våning. Väldigt fint, och intressant! 






 Utsikten högst upp :)




 Utanför slottet kunde man gå up på ett stort "mound", en stor kulle, och se utsikten där med :)


 Kolla takterrassen! Underbar ju! :D




Efter denna historiska rundvandring tog vi en promenad mot centrum, och alla dessa vackra byggnader! Hur fint som helst, och Jared som är intresserad av sånt fick så kallad "town envy" och önskade att vi bodde där istället! Ja, Reading är kanske inte så vackert på det viset, Oxford är ju lite speciellt! Men vi trivs nog ändå rätt bra här för tillfället, hehe. 



En väldigt glad pappa Charlie! 



Pia var med en sväng också! :P




 Dom hittade en Whiskey shop! Och Jared håller min väska, inte en man bag! ;)






 För den som känner sig äventyrlig :P



Vi hittade ett mysigt cafe, en specialty coffee shop som hette The Missing Bean - vi försöker ju alltid hitta de bästa "kaffesnobb-cafena" när vi utforskar nya städer, och detta stället var underbart - bästa kaffet på länge!




Efter kaffet promenerade vi vidare och tog oss sedan hemåt, en av fördelarna med att bo så nära olika områden man vill besöka - det är lätt och smidigt att ta tåget när man känner för det, man behöver inte känna att man måste se allt på en och samma dag.

På söndagen var det morsdag här i England, så vi gick ut och åt brunchfrukost! I vanliga fall är frukost-cafena helt tomma här på morgonen, jag och Jared brukar gå ut  ca en gång i veckan och äta frukost ute, som man brukar göra i Australien, men vi brukar vara de enda där. Men, govänner, på morsdag, då brunchar hela England! Så det var rätt trångt på cafet, men vi hade jättekul ändå :)

 En extra morsdag för mamma i år! 


Under söndagen jobbade jag som sagt, och mamma och pappa åkte en sväng till London själva. Måndagen blev chill för det mesta, vi promenerade inne i Reading och runt om, fikade ännu mer (kaffe, kaffe, kaffe) och sedan blev det take-away middag innan de reste hem igen tidigt på tisdagsmorgonen. 

Vi har haft en superkul och relativt lugn helg, saknar er redan! Det kändes nästan som man hade semester :) Nu blir det plugga tills nästa weekend getaway - nu när vi faktiskt kan åka iväg på helgerna, jippie! Vi har planer på Peak District, och Skottland! Får se när och hur. Och snart dags för Sicilien också, tiden går fort!

Dags att ta tag i plugget igen, men uppdaterar mer snart!
Kram 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar