torsdag 16 oktober 2014

Äntligen!!

Som några av er redan vet så har mina examenspapper äntligen kommit! Sandra tog med dom igår eftersom dom skickades till Sverige och hon är här och hälsar på nu i några dagar. Att få se papprena var en alldeles underbar känsla. Jag är så stolt, det har varit mycket hårt slit och arbete under åren, och jag har lärt mig så otroligt mycket med. Det är mycket plugg och tung literatur inom geologi, men även en rätt krävande utbilding fysiskt med field trips och liknande, men man har fått så mycket mer än bara studierna liksom. Nu har jag Mastersutbildningen att fokusera på, och sedan nästa steg mot en Phd och doktorera, det närmar sig, sakta men säkert! 

En stolt Eleonor!

Jag vet inte om det var för att jag pluggade min utbildning i australien, eller om det generellt sett är så att geologer oftast är rätt "laid back". Känns som det stämmer här med. Det jag menar då är att det bland annat finns många ordvitsar inom geologi, även om litteraturen och arbetet är avancerat och tungt så är det oftast en lätt stämning på lektionerna.

Ordvitsar & geologi hör ihop. Det finns säkert massa ordvitsar inom alla områden, men en av mina favoriter i geologin är "Geology rocks!" (hehe). Sedan har vi en bra från field tripen i Broken Hill i australien där stentypen "pelite" var väldigt vanlig (lite nördig som man är): folk pratade om hur dom på en tidigare field trip hade blivit tillsagda att inte slänga apelsinskal (peel) på marken för det tar så lång tid att bryta ner (geologisk tid sa dom). Alla tyckte att det lät lite lustigt eftersom det är frukt, men så sa någon lite vitsigt att "det kanske är då det bildas pelite?" (hehehe). Det finns många fler, men ska inte skriva massa här nu, men till exempel testar man bland annat olika mineralers "hardness" och "cleavage" också - ja ni får klura på den själva... just den vitsen finns även tryckt på t-shirtar. 

Jag har märkt att det är högre krav och striktare nu i masters än vad det var i min undergrad, men det kanske man får räkna med när det är högre nivå. I en föreläsning pratade två föreläsare om projektarbetena och avhandlingen vi ska skriva, och sa att det vi gör nu är på "industry standard", arbetena handlar om riktiga projekt som håller på nu och skall kunna skickas direkt till ett företag. Och samtidigt som vi pratar om alla högre krav så skämtar dom lite, och när ena föreläsaren säger; "Tro nu inte att vi bedömer studenters avhandling olika, vi favoriserar inte, om någon nu trodde det", så flikar den andra in lite snabbt: "We actually hate you all..*host*"
Men jag tror ändå att det är bra att ha en balans mellan kraven och skämt, det behövs! Det är bra att skratta lite :) Och alla lärare och föreläsare är ju olika.

Denna veckan var rätt ok, långa dagar visserligen men man fick mycket gjort. Det ämnet som är klurigast är ju strukturgeologin fortfarande (surprise surprise), det går inte att komma ifrån. Många gånger sitter man där och bara kollar på uppgifterna och tänker i princip "eeh what just happened?". För att ge ett exempel:


Japp, inte lätt alltid. Men med lite hjälp går det att klura ut! Tur att vi då även har lektioner som handlar om att identifiera stenar istället, lite lugnare tempo - till exempel i Volcanology kollade vi på olika lavaprodukter denna veckan, fick se lite stenar från vulkanen Etna på Sicilien som vi ska till nästa år och studera lite. Spännande! :)


Jag haft lite ont i huvudet det sista, migrän som kommer krypandes. Det har varit bättre nu i några månader, men så några veckor nu har det varit lite jobbigare, typ två migräner i veckan ibland.. Jag vet ju att min migrän har med hormoner att göra, men har haft så ont i axlarna under ett tag nu som också påverkar (spänningshuvudvärk med tror jag). Ridningen hjälper med axlarna, och jag håller på att mjuka upp och bygga upp musklerna små steg i taget. Jag var och red lite idag, i regnet! Måste köpa gummistövlar tror jag. Det har regnat endel det sista, lite regnbågar här och där, men som sagt: det finns inga dåliga väder.. eller hur? ;) 


Men nu är det dags att komma igång med plugget, har varit lite lat denna morgonen men migränen försvann inatt så jag tyckte jag förtjänade lite sovmorgon! :) Hoppas allt är bra hemma, jag uppdaterar mer snart, kram!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar