onsdag 29 oktober 2014

Uni-snack och coola stenar

Nu kan man verkligen säga att det dragit igång på uni. Spenderar timmar framför datorn utan att det känns som man kommer någon vart med arbetena. Just nu sitter vi med all data i excel och GIS, program som man har använt endel men händer ändå att man kör fast lite ibland. Det känns som att helt plötsligt vaknade man till och det blev mycket att göra - en draft på en del av våran geotechnical report som vi jobbar på i soil mechanics ska vara inne snart, och paniken som uppstår då när man inser att man inte kan alla programmen man tydligen ska använda till stora delar av arbetet - tydligen ska vi göra våra "cross sections" i ett program som heter CorelDraw. Ahhh. Men inte många i klassen som har använt det programmet innan, så man är inte ensam som tur är. 

Så det är bara att jobba på, och med träning går det framåt! :) Idag var det massa arbete tillsammans med några kompiasr på uni, och om vi jobbar på det ihop går det nog lättare än att sitta och fundera ensam! Soil mechanics är ju inte den delen av geologi jag vill jobba med, men det är en viktig del av utbildningen, och man vill ju lära sig och utvecklas inom området :) Lite mer intressanta saker som vi jobbar med är istället inom Volcanology och Seismology, häromdagen fick vi se några coola och lite sällsynta exemplar av vulkaniskt glas (obsidian) som har vittrat sönder/ändrats och skapat snöflingor-effekt, plus annat.


För övrigt gillar jag universitetet här, det  är stort och fint, och Portsmouth är en väldigt mysig stad. Gillar att det ligger precis vid hamnen, känns somrigt liksom. Det har gått ca 1,5 månader nu sedan starten på utbildningen, pendlandet är mycket bättre här än vad det var från Melbourne till Ballarat - bättre tider, finns mat på tåget, finns internet på tåget, och tar inte lika lång tid (även om det är typ samma avstånd). Maten på campuset är inte alltid så bra dock, det är rätt mycket socker och pizza, "sausage rolls" och smörgåsar. Min kropp tycker inte riktigt om denna maten så jag försöker ta med så mycket mat hemifrån som jag bara kan. Men det är också svårt eftersom jag behöver mat så ofta, har snabb matförbränning och måste äta regelbundet så jag inte får migrän. Hade exakt samma problem i Ballarat med maten (som ni som läst innan säkert kommer ihåg). Problemet är väl egentligen att man inte har tid att gå till något bättre ställe heller, har lektioner nästan non-stop. Men så fort jag får lite tid brukar jag gå till ett café nära shopping centret i Portsmouth, en bit ifrån byggnaderna jag har lektioner i. Skönt att ta en liten promenad dit och ta en kaffe med lite mat, härlig plugg-paus liksom :)


 Plugg-paus och promenad vid hamnen




Bra sömn är också viktigt så man orkar fokusera på lektionerna, och en kompis kom med ett tips att dricka varm mjölk med honung och vanilj innan man ska sova, det ska tydligen förbättra sömnen. Tänkte prova ikväll - brukar ju dricka en hel del honungsté, kan vara kul att prova något annat med! Men just nu är jag väldigt trött ändå så kanske inte spelar så stor roll, kanske provar imorgon istället.

Uppdaterar mer snart, hoppas allt är bra hemma :)
Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar