onsdag 14 januari 2015

Ett väldigt inspirerande filmklipp

Ja det är inte alltid lätt med saker och ting, ibland blir man helt enkelt rent av irriterad/frustrerad eller arg för saker som egentligen inte borde ta ens energi. Det kan vara minsta lilla grej som faktiskt blir större om man inte tar tag i det (många bäckar små). Jag vet själv hur det kan vara, har några exempel som jag kan dela med mig av. För den som inte orkar läsa, länken finns längst ner, rekommenderar att kolla filmklippet då det är väldigt inpsirerande.

Två gånger har det hänt när jag har hittat saker i en affär som jag gärna vill köpa, priset såg bra ut och jag går mot kassan med sakerna - känner mig på topp, hur bra humör somm helst (supernöjd med mitt kommade köp). I kassan blir priset högre än vad som stod på lappen, lite frågande undrar jag varför, eftersom priset jag såg var lägre. Otrevlig personal började investigera efter att ha gett upp då jag sa att jag är säker på att det stod ett annat pris där jag kollade. Efter lite om och men kommer vi båda fram till att ja, priset var fel på varan och dom frågar mig då "Is that ok?". Jag tänkte vaddå ok, OK??
Men här har jag fått säga typ "det är inte ok, men jag tar dom ändå". Lite surt och frustrerande, då personen i kassan var snäsig och sur.
Nu handlade det inte om mycket pengar, och det är just här det viktiga kommer in i bilden. Varför ska jag slösa in energi på något så obetydligt? Jag skulle kunna gå och ropa och gorma, prata med varenda person jag känner och klaga. Men vem vill vara runt en person med så negativ energi och som klagar på allt? Ska jag låta en främmande människa styra över mina känslor, vilket i princip är vad som händer i en sådan situation, eller ska jag sansa mig och tänka på "the big picture", det spelar ju inte så stor roll i längden. Man måste komma ihåg att försöka se den andra personens sida, vi har inte en aning om hur den har det.

Skälvklart ska man inte låta sig bli körd med, så istället för att spy negativ energi och vara arg, så kan man i en samlad ton säga på ett bestämt sätt vad man tycker (utan att vara arg), typ: "ni borde kolla priserna på dom andra med, så ni fler tror samma som jag". Och här efter kommer det allra viktigaste: Låt det sedan vara, let it go. Slösa inte mer energi på det, fokusera istället på saker du är tacksam över, positiva saker och positiv energi. Något annat som är viktigt att komma ihåg är att det tar lång tid att lära sig detta, och man orkar inte alltid vara på topp eller vara den mest balanserade personen. Men man kan träna och påminna sig själv, och det kommer göra din vardag mycket ljusare med. Det finns många exempel, överallt. Det är upp till en själv hur man vill göra. Man kan antingen låta någon annan styra över sina reaktioner, eller välja själv att inte slösa energi.

Anledningen till allt detta skrivande idag är att jag hade just en sådan situation i morse. Jag brukar kolla på saker och ting i lung och harmoni, ta saker med en nypa salt, men de senaste dagarna har jag knappt sovit och har haft så fruktansvärt mycket att göra att jag orkade inte. Stress. Jag gick surt hem från affären, fick sätta mig ner och tänka till. Varför tar denna händelse så mycket energi från mig? Det handlade ju bara om 3 pund, men det störde mig att personen i kassan var otrevlig. Jag återfick därefter balansen, kände mig bättre till mods och åt min frukost. Detta hade kunnat försöra hela min dag, men jag väljer att den inte ska göra det.

En video som illustrerar detta väldigt bra är ett filmklipp som heter "This is Water". Jag och Jared såg den för några år sedan och kollar på den ibland lite då och då, eftersom den ger så mycket inspiration. Jag gråter varje gång jag ser den. Den är viktig. Så kolla gärna på den. Länken finns här: This is water

Have a good day, skriver mer snart :)
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar