onsdag 21 januari 2015

Pub, té och hög musik

Idag jobbade vi båda två hemifrån, härligt att inte behöva åka tåg någonstans (Jared pendlar 2,5 timmar till jobbet, jag pendlar 1tim 20min till Uni). Jag har skrivit på en av mina research articles och känner att den börjar ta form, nu sitter vi och huttrar lite i lägenheten då vädret faktiskt blivit väldigt kallt här med! Några minusgrader under nätterna har det varit, så när man går upp tidigt till tåget är det lite kallt - men dock ingen snö här nere än. Jag tror våran garderob har tredubblats sedan vi flyttade hit, vi hade inte mycket varma kläder innan flytten. Men det är väl alltid kul att shoppa lite? 

Något annat som jag känner det har blivit mycket av det senaste är pubmat, då vi jobbar länge och kommer hem sent på kvällen rätt ofta, men vi har hittat en med bra husmanskost i närheten. Vi spenderar ofta mer än 12 timmar iväg per dag på uni eller jobb (inklusive tågresor) under veckan och orkar liksom inte allid laga kvällsmat, haha. Och sedan har jag märkt att jag dricker en himla massa té! Låter väl kanske inte så lustigt, dricka té i England. Jag drack mycket té innan med, fast nu köper jag flera stycken per dag ibland.. har upptäckt att det är jättemysigt att ha té på föreläsningarna, workshopsen och på tåget, hihi :) Kaffe dricker jag inte gärna så mycket av, räcker med en, max två, per dag.

Fast det här var nog en kaffe.. haha - varma drycker iaf! :P

Vi har varit väldigt nyttiga det sista, men ibland när  man är trött blir det lite choklad med... :)

Uni går bra, väntar på betyget på våran geotechnical report i Soil Mechanics som vi lämnade in i början av December - tydligen ska vi få tillbaks betygen nästa vecka. Så utav de 4 ämnen vi har på "course-work"-delen av mastersutbildningen har jag nu gjort klar ett (Geomechanics of Natural Hazards, som var uppdelat i två: Rock Mechanics och Soil Mechanics). De andra tre ämena som ska bli klara innan vi börjar med våran avhandling är Hazards Modelling & Risk Assessment, Geological and Environmental Hazards, och Volcanology & Seismology. Det rullar på liksom, mycket att göra! Vi har precis börjat kolla på "anaglyphs" på datorn i ett av ämnena, dvs. 3D-bilder med 3D-glasägon haha - så vi kan identifiera "landslides" (jordskred) i naturen/landskapet på foton och göra en preliminär "geomorphological map" innan man kommer till området till fots.


Sitter och kollar på hotell och flyg till California med, där vi ska hjälpa en av föreläsarna med datainsamling till research. Fick även ett mail idag att skolan håller på att fixa med flyg till Sicilien i maj till fieldtripen vi har där, och därefter börjar det bli dags för mig att boka in min fieldtrip och datainsamling på Kreta till min avhandling. Snart även dags för Sverige igen, och sedan skidresa i Österrike! Mycket resande planerat med andra ord :)

Jag börjar bli lite förkyld, precis nu när jag börjat träna igen. Det är rätt kallt att springa ute så får kanske kolla på andra alternativ. Men tänkte liksom att det borde ändå vara samma som när man rider ute ju, och jag vill ju komma igång mer så jag orkar rida med - det är väldigt vanligt att rida i paddockar här även på vintern (inte för att ridhus är så mycket varmare egentligen), dom har massa gummibitar i underlaget så det inte fryser så lätt. Kallt ute dock, men marken fryser inte. Har visserligen inte hört något från den skimmeln från förra helgen än, men ska skicka ett meddelande imorgon tänkte jag! 

Nu dags att ta tag i all disk vi har samlat ihop under dagen, hehe. Och på tal om det, det är här musiken kommer in - nya högtalarna funkar alldeles utmärkt!
Uppdaterar mer snart :)
Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar