torsdag 15 januari 2015

Många bollar i luften!

Megablogginlägg.  Jag vet aldrig om jag ska dela upp inläggen eller inte, så blir en novell här, i punktform!

Långa dagar
Det senaste har det varit så sjukt mycket att göra. Men på ett bra sätt! Ni vet, när det är roliga saker så tiden går fort, men samtidigt blir man helt slut. I måndags och tisdags spenderade jag sammanlagt (inklusive tågresorna fram och tillbaka) ca 25 timmar på uni - det är rätt mycket på två dagar! Och det var inte så att jag hade ett arbete som skulle in än. däremot hade vi ett prov mitt i allt. Måndagar är 9-17 med föreläsningar och workshops, efter det hade vi ett prov som var schemalagt kl 18.30-20.00, helt fruktansvärt dum tid på dagen för ett prov, inte många som orkade vara alerta så länge! Jag åkte alltså vid kl 07 på morgonen till uni, och kom hem kl 21.30. Tisdagen hade sedan föreläsningar och workshops från 9-18, jag var lagom trött när jag kom hem sen kan jag säga. MEN. Det är roliga saker, man får liksom lite energi tack vara det, piggnar till på lektionerna (jag tror inte jag somnade en enda gång under dagarna, vilket är positivt).

Provet  var i Rock Mechanics, värt 50% av vårat betyg i ämnet Geomechanics of Natural Hazards. Det gick ju inte sådär fruktansvärt bra kan jag inte påstå, tror det var det sämsta provet jag haft på flera år. Jättekonstiga frågor som man inte förstod sig på, kände sig lite hjälplös liksom. Jag var inte den enda som kände så, nästan alla tyckte likadant. Men det är bara att hoppas på ett ok betyg ändå, vi får nog reda på dom rätt snart eftersom det var online. Håller tummarna! Dessa långa dagar gjorde så att jag inte så oväntat fick ont i axlarna, och hade sedan en migrän hela dagen igår. Den försvann på eftermiddagen och idag känns det mycket bättre, lite öm i axlarna fortfarande men inte som igår :) Hade inte haft en migrän på ca 10 dagar, det är bra! 

Mycket resande: California
Trots långa dagar så kommer det ibland lite saker som piggar upp en, till exempel kan jag nu börja skriva på min mastersavhandling, vilket känns jättekul. Och häromdagen erbjöd föreläsaren i Volcanology & Seisomolgy oss mastersstudenter att följa med till California och hjälpa honom med research i en vecka! Vi är fem stycken som är intresserade, och det är i så fall i mars. Vilken grej liksom! Det handlar om research om San Andreasförkastningen, så himla coolt! Vi har sagt preliminärt ja, vi får fixa flyg och boende och så själva så måste kolla budgeten här hemma först. Jag återkommer med uppdateringar ;) Vi har jättemycket inbokat nu, massa field trips.

Plugget 
Andra saker som vi håller på med just nu är Geohazards Modelling, jag ska skriva min research article om en vulkan på Mount Tongariro, Nya Zeeland, tänkte jag. Sedan har vi en "poster presentation" i samma ämne (valfritt topic) och jag har börjat skriva lite om "Hurricne tracking" på den. Sedan har vi Geological and Environmental Hazards ämnet med, uppdelat i två: en research article till att skriva, och den andra är en geohazards report om jordskred. Lite småsaker i Volcanology fram tills Sicilien har vi, typ seminarium och analysera gamla rapporter.  Det låter jätterörigt nu känner jag, men om jag säger att vi har väldigt mycket att göra så förstår lite vad jag menar nu haha :P Måste säga att denna kursen är verkligen "hands on", väldigt praktisk och jobbinriktad, tumme upp på det!

"Resten"
Vi har köpt högtalare med surround sound (haha) som ska komma idag! Dom har inte ringt än, men när dom gär det täntke jag gå och se hur tunga dom är, kanske kan jag bära hem dom själv redan idag. Nu ska här spelar musik! Ett musiktips är Kim Churchills album Silence/Win, lyssnade mycket på den i Melbourne, kolla in låten "Backwards Head".

Vi har även börjat med lite nyttigare efterrätter - efterrätt är ju något som är väldigt vanligt efter middagen i Australien, typ varje dag. Beror säkert lite på vem det är hos med, men i princip så. Så jag gjorde ett chocolate-banana bread häromdagen, med endast 1dl socker (grovt, brunt socker) på en typ "limpa" banana bread, inte dåligt! Tror jag la i en matsked vanligt socker med, och mörk choklad. Lite "nyttigare" än andra saker iallafall. Den smakade typ som kladdkaka med, så den gör vi igen! Igår köpte jag mannagryn och gjorde lite gröt med färska bär och mörk choklad till efterrätt, jag tyckte det blev jättegott - Jared gillade det med, men jag vet att det egentligen var en mer "Eleonor"-grej. Men jag tänkte man får komrpomissa lite, det blir ju efterrätt iaf, men inte lika mycket socker ;)



Hästar & Medryttare: uppdatering
Och så har vi hästarna, det har varit lite för blåsigt väder det senaste så jag har bara hunnit se 2 av dom som var inbokade, den hästen jag ville sett allra först fick vi boka om en hel vecka så har inte sett den ännu. Det är så svårt att leta häst att vara medryttare på. De två första jag kollade på var inte riktigt vad jag var ute efter, dom var jättefina men i själva praktiken funkade det inte riktigt med vad som ingick i jobbet och mitt tajta skolarbetsschema tyvärr. Tror att dom var ute efter någon som kunde rida hästarna 5-6 dagar i veckan, samt allt stalljobb. Jag har annonserat två-tre dagar i veckan, för mer hinner jag tyvärr inte just nu. Jag lär mig en himla massa hästord på engelska nu hehe. Till exempel hur man mäter mankhöjd här, i "hands high" - alltid kul med nya saker :)

På en provridning från helgen: 175cm hög irländsk draft, med hopp/allroundsadel! Jättesnäll häst var det, han hade inte blivit riden mycket på flera månader, men var hur cool som helst. Har inte suttit i allroundsadel sedan Fagott <3 Han fick en med när vi köpte honom (nästan 10 år sedan nu), tror jag använde den en gång, jag föredrar dressyren. Dressyrmänniska som jag är, hehe ;)

Min favorit som jag fortfarande hoppas på är dressyrskimmeln jag nämnde tidigare, vi fick boka om till nu på lördag pga vädret förra veckan, så hoppas fortfarande att detta är den rätta hästen! Dom verkar jättebra, jättetrevliga, och dom gillar att tävla och träna - så jag får åka med och träna/tävla jag med, vilket är en stor bonus! Precis vad jag vill göra :) Så jag håller tummarna på denna fina skimmeln, återkommer med en uppdatering på lördag efter provridningen, ska bli så himla kul!

Nu ska jag skriva på en utav mina research artiklar, sedan börja göra min litteratur research inför min mastersavhandling. Jag vet att det är lunch nu och jag har inte kört igång än, men eftersom jag hade migrän igång valde jag att ta det lite lugnt nu på morgonen, det måste man ibland! Gillar när jag inte begöver åka iväg när jag ska plugga, kan sitta hemma och få en massa gjort. Men först blir det kaffe! Skriver mer snart, kram :) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar