onsdag 28 januari 2015

Jordbävningsanalyser och vulkanutbrott

Vart är pluggmotivationen när man behöver den? Ibland är det svårt att hitta den, speciellt om man är trött eller har ont i huvudet/axlarna, eller när man pendlar långt. Vårat jobb och uni-schema just nu är inte det bästa som sagt, då både jag och Jared går till tåget vid kl 06.30, och kommer hem mellan kl 19-20 på kvällarna. Man blir så trött, och jag har de senaste dagarna haft väldigt ont i axlarna igen, i nackmusklerna, jag fick till och med skippa sista workshopen igårkväll. 

Mycket att göra! Det är dumt för man vet att man egentligen behöver vila, men om man missar en workshop så missar man så mycket. Det är det som är största skillnaden mellan undergraduate och postgraduate degree känner jag, varje dag gör man något som är superviktigt inför alla arbeten. Missar man så missar man liksom. Men så undrar jag samtidigt varför man egentligen får ett schema utan rast från 9-18? Tur att det bara är två dagar i veckan. 

Idag tog jag sovmorgon för att vila musklerna i nacken, och känner mig redan mycket bättre, gick till ett café och åt frukost (lite vardagslyx, men kände att det var värt det!). Fick ett telefonsamtal igår angående physio/sjukgymnasiken, dom föreslog bland annat akupunktur, något som jag aldrig provat tidigare. Väntetiden var fortfarande lång men nu är det på gång iallafall! 

Inte den nyttigaste frukosten, men gott var det!

Har hittat lite nya lunchställen på Uni med, underbart! Äntligen lite mer ordentlig mat - lyckades hitta ett litet mysigt ställe som har "all day breakfast" som heter "Feed the Need".
Köpte även sushi på campuset med, och det fick mig att sakna australien. Det var inte lika gott som i australien, fanns inget att välja på och definitivt inte lika billigt! Två rullar i australien ligger på $4-5 (ca 25-30kr för två) och här köpte jag två paket motsvarande två rullar, för 7 pund... det är ca $13, dvs 85-90kr, helt otroligt haha. Och ja, jag har en konstig "valutaomvandlingsprocess" i mitt huvud, något i stil med: SEK-AUD-GBP. Det kan ta en stund ibland. :)

Dyraste sushin jag ätit, men det kan vara för att det var på uni med.. :)

Nya lunchstället, med en alldeles utmärkt "Eggs Benny"!

Betyg! Igår fick vi ett mail om att betygen i ämnet Rock Mechanics (första halvan av Geomechanics of Natural Hazards) hade justerats. Blev lite nervöst ett tag, jag var en av dom få som varit väldigt nöjd med betyget (som var på 76% då) och flera sa att deras betyg hade gått upp lite, men någons hade även gått ner.. Kollade online så fort jag kunde, och det visade sig att mitt betyg hade gått upp med hela 6 procent, så det blev 82% istället! Jag blev så förvånad, men givetvis väldigt glad med! Vi har inte fått se själva provet nu efteråt, endast slutresultatet, men hade varit intressant och se vad dom ändrade. Vi väntar fortfarande på betygen på andra halvan av Geomechanics (i Soil Mechanics-delen) som skulle släppts idag, men dom sa för en stund sedan att det kan ha några vekor till.

Intressanta workshops: Vi har jobbat mycket det senaste med jordbävningar och hur man analyserar dessa (med data från seismografer och hazard mapping etc), väldigt intressanta program vi fått lära oss använda (det är sånt här som är så intressant tycker jag!). Vi jobbar även med "coding" och har gjort digitala modeller som simulerar vulkanutbrott och askmolndispersion, så vi kan lära oss analysera riskerna involverade kring specifika utsatta områden. Sedan har vi gjort endel "geomorphological mapping" av jordskred i ett annat ämne, med 3D-glasögonen jag nämnde tidigare. Tydligen var det en liten jordbävning i Winchester igår, en bit innåt landet ifrån Portmsouth, det var på kvällen och jag var redan tillbaka i Woking så kände inte av den, men det gjorde säkert andra som var i närheten. 

Fieldtrips! Jag gillar mina studier här, det är intressant och man lär sig så mycket - universitetet är väldigt praktiskt inriktat. Så trots att man blir helt slut varje vecka så är det värt det. Snart dags för fieldtripen till Wales, vi ska bo på ett ställe som liknar ett slott eller något annat ur en Harry Pottervärld haha (Dumbleton Hall heter det, i Broadway). Där ska vi kartlägga jordskred i området och analysera potentiella risker. 

Sicilien-frieldtripen håller på att bokas as we speak, så att säga, och California är snart färdigbokat med - vi har inte bokat boende för första veckan ännu, men det kommer snart. Jag har precis skickat förfrågan om att vara med på "chaufför"-listan, så jag får köra bilen som universitetet kommer hyra där. Annars är det bara föreläsaren som får köra den, vi kände att det kunde vara bra att ha en till som kör, lite mer flexibilitet. Jag är den enda som kör på (vad dom kallar "fel sida") samma sida som i USA, och är över 25, så det fick bli jag som kör :) Jag har ju både svenskt och australienskt körkort så det ska nog inte vara några problem att lägga till mig.

Våran lilla byggnad :)

Jag vet inte riktigt om jag ska plugga lite idag ändå (dåliga samvetet som kommer fram när jag försöker vila lite), jag ska lyssna på lite musik först iallafall, låter musklerna återhämta sig från datorarbetet! Kanske ska träna lite med, lite mjukgörande strechövningar för axlarna, få igång cirkulationen. 

Musiktipps. Jag är inne i en period då jag lyssnat mycket på Sia, en australiensk sångerska med väldigt cool musikstil, har lyssnat mycket på låten "Breathe me" nu det senaste. En bra låt om man vill lugna ner stressandet haha. Och om när man ändå är igång, en gammal favorit  är "The Wooden Sky", dom har bra och avslappnande låtar med.

Anyways, dags att röra på sig lite (bokstavligen), skriver mer snart!
Kram



2 kommentarer:

  1. Ååååh Sicilien! Ett favoritresmål utöver Storbritannien. Speciellt Agrigento men Etna går heller inte av för hackor med citroner stora som rugbybollar i den jorden! Jag har bara läst kulturgeografi i UK men ja, de gillar sina praktiska field trips. Jag har faktiskt varit i lilla Broadway (som självt inte ligger i Wales även om det är nära) men inte på tjusigt slott utan ätandes pasta i en busskur, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt att du kommenterade! :) Ja Sicilien ska bli kul, vi kommer nog fokusera mest på Etna, men hinner nog se lite andra saker med - vi är där i ca 11dagar :) Jaha haha, det visste jag inte, dom har bara sagt att vi ska till Wales på uni, så jag antog det hihi :) Vi är fortfarade rätt nya här i England så känner inte till alla områden så bra än, jag pluggade allt mitt i Australien :) Vart i Uk pluggade du?

      Radera