tisdag 23 juni 2015

Beautiful Crete

Hemma i England igen!
En liten sammanfattning på Kreta-resan då vi bestämde oss för att åka hem lite tidigare än beräknat! Vi blev klara med arbetet så snabbt, samtidigt som vi hittade billiga flyg med Fritidsresor till Sverige, och jag hade ju inte hälsat på hemma sedan julas så kände att det kunde ju vara lite kul att överraska alla - speciellt också eftersom jag inte varit hemma på midsommar sedan 2009!

Våran resa i Kreta
Detta var ju min allra första egen-planerade geologijobbresa. Lite nervöst men ändå spännande, och det gick bättre med arbetet än vad jag först trott. Det kan hända att jag måste tillbaka en gång till innan arbetet ska in, men vad gör det? Kreta är ju alldeles underbart ställe att resa på!

Vi bokade flyg till Heraklion, och tog sedan bussen därifrån till Chania - hade bestämt att vi skulle ta in första natten där. Första biten var en liten lokalbuss från flygplatsen som tog oss till ett ställe inne i stan. Lite vilsna som vi var frågade vi oss vidare till den större busstationen som vi tillslut hittade bärandes på alla väskor i spöregn (endel av hela upplevelsen, gillar't!). Där tog vi sedan bussen till Chania. Det tog 2,5 timmar, ska inte ljuga och säga att inte var jobbigt, lite arbete var det allt med att hitta rätt (som det alltid är, och det är ju endel av upplevelsen!) men ändå väldigt smidigt. Och mycket billigare än taxi.

Dagen efter var det tillbaka till busstationen i Chania (som förövrigt hade glass som såg helt underbart god ut). Därifrån tog vi bussen till Paleochora. Bussresan tog ca 2 timmar och väl framme blev vi bemötta av solsken och massor av folk som frågade om vi hade bokat boende än. Vi hade ju redan bokat vårat så ingen fara på den biten, men det verkade som många lever på turismen även där.

På bussen till Paleochora

Paleochora är en väldigt mysig stad, mycket genuint grekiskt, underbar mat och vackra blommor överallt. Trots att det var litet fanns det hur många restauranger som helst, och definitivt ingen brist på ställen att bo på. Ett lugnare och härligare ställe är svårt att hitta. Det var inte mycket turister när vi först kom dit, men i slutet av resan var det rätt fullt - men definitivt inte som de vanliga turistställena. Under resans gång jobbade vi med geologin, promenerade i den stekande solen och åkte buss till mindre stränder som låg en bit bort.

Här bodde vi, mysig liten studio för två! Hade ett litet kök och skrivbord, med balkong/terrace på första våning.

Blommorna i trädgården där vi bodde, väldigt mysigt och hemtrevligt!

Vi besökte flera olika stränder i området:

Strand nummer 1: En minuts promenad från boendet! Stora välrundade stenar ända ut i vattnet, gjorde det lite svårt att bada ibland men lite mysigt ändå. Valförtjänta avsvalkande simturer efter allt arbete!

Underbart kristallklart vatten!

Strand nummer 2: Och här har vi sandstranden, 5 minuters promenad från ena stranden till den andra, perfekt!

Efter allt geologi-jobb var gjort fick man jobba lite på solbrännan!

Strand nummer 3: 15 minuters promenad (eller kort biltur) från sandstranden hittade vi en liten strand precis vid några geologiska strukturer som jag mätte till mitt arbete!

Strand nummer 4: Cape Krios, som jag nämnt i tidigare inlägg också, mysig liten strand om man vill komma iväg från turister (och allmänheten!).

Sedan hade vi hamnen i Paleochora, väldigt vackra solnedgångar (även om solen gick ner på andra sidan), vacker kontrast med vattnet och bergen, fin utsikt på restaurangerna.

Hamnen på dagen!

Några av de restauranger längs med hamnen.

Lite folktomt inne i stan under dagen i värmen, men på kvällen stängdes gatorna av och blev restauranggator.

Gatorna utanför boendet.

Gulliga små butiker

Vårat frukostställe! Hur bra som helst, underbar frukostbuffé :)

Sista dagen spenderade vi i Chania efter en tidig busstur från Paleochora, vi gick lite i de små butikerna och åt lite haloumi vid hamnen!

När vi åkte hem blev det som sagt ett Fritidsresor-flyg, och det kändes lite konstigt måste jag säga, när man inte brukar åka charter längre - hade nästan glömt hur det fungerar! Vi kom till flygplatsen långt innan de andra som skulle med, men efter ett tag kom en stor grupp människor in och gick på led - med en kvinna i täten som höll upp en skylt med Fritidsresor på. Vi ställde oss i deras kö eftersom alla checkade in samtidigt, och allt flöt på bra. Trevligt flyg var det med massor av filmer att välja på om man betalade en liten summa, sånt fanns det inte när jag åkte charter sist! Kändes lite som att resa med en enda stor familj där alla barn är under 3 år, haha, men väldigt trevlig personal och bra flygresa.

Kort sagt kan man säga att det var väldigt smidigt att resa runt i Kreta, vi behövde inte ens hyra bil, det fanns bra bussförbindelse till det mesta. Nu åkte vi inte till alla ställen vi planerade först då vi valde att ta en "surprise-visit" till Sverige på midsommar (min första riktiga midsommar sedan 2009). Men vilket flyt det vart ändå!. Det är ju såklart alltid jobbigt att bära väskor, men det är ju en del av "the experience" så att säga, tycker jag. Lite migrän blev det någon gång, vilket alltid är jobbigt men ibland svårt att undvika. Anyways, om ni har vägarna förbi Kreta tycker jag definitivt att Paleochora är värt ett besök!